// Disable auto-update emails for WordPress themes and plugins. add_filter( 'auto_theme_update_send_email', '__return_false' ); add_filter( 'auto_plugin_update_send_email', '__return_false' ); Writer’s block? 7 tips om je te inspireren I Blue River marketing Skip to main content

Contentmarketing werkt het beste als je regelmatig verse content plaatst. Met verse blogs, tips en nieuwsitems ben je niet alleen steeds even ‘on top of mind’ bij je (potentiële) klanten, maar blijf je ook relevant voor de zoekmachines. En eindig je dus hoger in Google.

Maar vroeg of laat krijgt iedereen die aan contentmarketing doet ermee te maken: een writer’s block. Dan is het moeilijk om goede onderwerpen of invalshoeken te bedenken. En zit je zonder inspiratie en ideeën. Zeker als je eigenlijk nog 4 andere deadlines hebt.

Hoe sla je nu dat writer’s block aan gruzelementen? We geven je graag 7 tips.

#1 Check je mailbox

Je mailbox staat als het goed is vol met concrete vragen van klanten. Analyseer ze eens. Welke vragen worden (op dit moment) vaak gesteld? Is er een onderwerp waarover (nog) veel onduidelijkheden of misverstanden bestaan? Heus, voor je het weet heb je één of meer ideeën voor goede content.

#2 Bekijk je declaraties

Serieus, geen grapje. Ga eens na waar jouw kantoor eigenlijk de meeste omzet mee behaalt. Zitten daar onderwerpen tussen waar je nog geen content over hebt gemaakt? Zonde! Wellicht kan je je praktijk op dit punt nog verder uitbouwen door te laten zien waar je goed in bent.

#3 Denk aan de lunch

Nee, niet aan die goede salade of vette kroket. Maar denk eens aan de discussies die je de laatste week tijdens de lunch of middagwandeling met je collega’s hebt gevoerd. Zit daar misschien een onderwerp tussen?

#4 Blik vooruit

Misschien zijn er wel actualiteiten (de dag van… of de week van…) of congressen waar je aandacht aan kunt besteden? Of komen er (wets)wijzigingen aan die invloed hebben op de bedrijfsvoering van je klanten? Besteed daar dan aandacht aan. Maar let op: beschrijf alleen relevante wijzigingen en zoom daarbij vooral in op de gevolgen voor je klanten. Geef aan hoe zij zich zo optimaal mogelijk kunnen voorbereiden. Doe dit wel ruim op tijd, een maand van tevoren ben je een van de velen en niet meer origineel.

Lees ook: Klantgericht schrijven? 6 tips voor meer interactie en resultaat

#5 Google!

Gebruik eens een zoekmachine om te zoeken naar woorden of woordcombinaties die raken aan jouw specialisme. Tijdens het intypen van je zoekwoord(en) geeft Google in je zoekscherm veelgebruikte zoekwoordcombinaties, waar je snel inspiratie uit kunt putten. Onder de resultatenpagina geeft Google ook nog gerelateerde zoekopdrachten. Dit is echt een hele snelle manier om inspiratie te krijgen. Bovendien weet je dat er op dat onderwerp veel gezocht wordt en je content dus waarschijnlijk wel in goede aarde zal vallen.

content inspiratie

#6 Wat doet de concurrentie?

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Natuurlijk moet je de content van je concurrenten niet kopiëren, er zijn meerdere redenen waarom dat enorm stom zou zijn. Maar je kunt wel kijken over welke onderwerpen zij zoal schrijven. Welke invalshoek hanteren zij? Zijn er onderwerpen die zijdelings raken aan hun onderwerpen waar jij toevallig veel vanaf weet? Hoe kan je een onderwerp zo buigen dat je het kunt behandelen vanuit de invalshoek die voor jou en jouw kantoor uniek is? Voor je het weet heb je enorm veel inspiratie.

#7 Ga even iets anders doen

En dan bedoel ik niet iets voor je klanten, want dat helpt niet. Als je al een kwartier naar een witte pagina met knipperende cursor zit te staren, of al meer dan een half uur vlucht in het halen van een kop koffie, kletsen met collega’s en/of het checken van je social media, ga dan even iets anders doen. Het liefst iets actiefs, zoals een wandeling maken of even sporten. Hiermee haal je de druk van de ketel, terwijl op de achtergrond je brein aan het werk blijft. Daarmee is kans groot dat je tijdens of na afloop van die activiteit wél nieuwe inspiratie hebt.

En tot slot, niet voor nu, maar wel voor later:

Maak een lijst

Ideeënbank, topic list, hoe je het ook noemt; maak een lijst! Onderwerpen zijn overal, en ze komen vooral tot je als je er niets mee hoeft. Komt er dus een onderwerp in je op, schrijf het op! Dan hoef je op het moment dat je weer aan de beurt bent alleen maar een onderwerp van je lijst uit te kiezen.

Vragen?

Dit waren onze tips. Heb je vragen of kan je hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op.

We denken overigens ook graag met je mee over je contentstrategie. En als je wilt, schrijven we je blogs voor jou.

Heb een fijne zomer,

Alexandra

alexandra@bluerivermarketing.nl

PS: Wil je altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.