// Disable auto-update emails for WordPress themes and plugins. add_filter( 'auto_theme_update_send_email', '__return_false' ); add_filter( 'auto_plugin_update_send_email', '__return_false' ); Hoe haal je meer resultaat uit je websiteteksten? Skip to main content

In deze tijd heeft iedereen een website. Het is inmiddels de digitale brochure geworden van je kantoor. Of het nu gaat om het verleiden van nieuwe klanten of het aantrekken van nieuwe collega’s, het begint bij je website. Maar hoe haal je nu het maximale uit je website? En hoe belangrijk zijn de teksten hierin? Wij geven je 5 tips.

#1 Vertel jouw unieke verhaal

Op iedere straathoek is er inmiddels wel een kantoor te vinden vergelijkbaar met dat van jou. Al denk je zelf dat dit niet zo is, want jouw kantoor is bijzonder en maakt echt wel het verschil voor je klant. Als je vanuit dit oogpunt naar je website kijkt, komt dat hier dan ook in terug? Vertel je jouw unieke verhaal? Jouw oorsprong en visie? En nog belangrijker: geef je de lezer het gevoel dat jij de oplossing voor zijn of haar probleem bent? Unieke verhalen blijven vaak nog achter binnen de branche. Maar hiermee kun je wel het verschil maken.

#2 Zorg voor overzicht

Veel kantoren proberen met hun websiteteksten alles te vertellen, maar vergeten tot de kern te komen. Het gevolg? Lange lappen tekst. Maar een lezer wil graag overzicht en in één keer willen vinden wat hij zoekt. Men moet de pagina kunnen scannen. Dit doe je eenvoudig met de volgende tips:

  • Gebruik waar mogelijk vette tekst voor belangrijke woorden.
  • Verwijs de lezer met een hyperlink door naar pagina’s over aanverwante onderwerpen. Je hoeft het niet steeds opnieuw uit te leggen.
  • Zorg voor betekenisvolle titel en subtitels.
  • Gebruik opsommingen, deze zijn snel te scannen.
  • Beperk je tot één boodschap per pagina, waarin je de kern bespreekt en focust op het probleem dat de klant wil oplossen.
  • Gebruik minder woorden dan je gewend bent. Kort en krachtig. Je hoeft niet alles te vertellen.
korte websiteksten
Blue River

#3 Schrijf voor je publiek en niet voor Google

We hebben het er al vaker over gehad. Het is fijn als Google je website of blogs goed waardeert, maar laat dit niet leidend zijn voor je teksten. Schrijf altijd met je lezers op je netvlies en zorg dat zij zich aangetrokken en begrepen voelen. Als je online marketing bureau dan ook begint over het optimaliseren van je teksten op het gebied van SEO, vraag dan of ze jouw branche ook echt begrijpen. En kennis hebben van het vakgebied. Anders heb je straks teksten die klanten afschrikken in plaats van aantrekken. Dat is uiteindelijk ook best wel slecht voor je SEO.

Lees ook: Klantgericht schrijven: 6 tips voor meer interactie en resultaat

#4 Pas op met jargon

Zie het grootste deel van je klanten als je moeder. Snapt zij er nog iets van als je ingewikkelde termen gebruikt en vervalt in lange technische zinnen zonder duidelijk einde? Helaas zien wij het nog te vaak gebeuren dat de lezers de boodschap van de tekst niet meekrijgen door het rookgordijn van moeilijke woorden.

#5 Gebruik reviews of klantcases

Als je zelf iets koopt op internet kijk je ook altijd even naar de reviews van gebruikers. Ook binnen jouw branche is dit tegenwoordig niet ongewoon. Bezoekers van je website lezen graag reviews of klantcases om te kijken of je bij ze past. Ze willen zich herkennen in het bedrijf, de persoon of het probleem. Niets doet dit beter dan de aanwezigheid van reviews en cases. In ons volgende blog komen we hier graag nog even op terug.

Door bovenstaande punten mee te nemen bij het schrijven van je websiteteksten, zal je meer resultaat halen in het aanspreken van de juiste doelgroep. Je zult de klanten aantrekken die bij je passen en nieuwe medewerkers die zich bij je thuis voelen.

Ben je benieuwd waar jouw kantoor de winst kan behalen? We komen graag een keer bij je langs om je websiteteksten door te nemen.

Groet, Bart

bart@bluerivermarketing.nl