Skip to main content

“Content is king”. Kende je deze quote al? Hij is van Bill Gates en komt uit een artikel van zijn hand uit 1996. In dit artikel deed hij een aantal voorspellingen over de ontwikkeling van het internet, die akelig precies bleken te zijn. Zijn quote werd in de afgelopen 27 jaar dan ook ontelbare keren herhaald. Kort geleden schreef Bill Gates een nieuw artikel. Met daarin een nieuwe quote, die de komende 27 jaar zomaar eens trending zou kunnen worden. Welke quote dat was?

“The age of AI has begun”

Sinds de lancering van ChatGPT, eind vorig jaar, buitelen de kenners over elkaar heen om de ontwikkelingen rondom artificial intelligence (AI) te duiden. Daarbij worden grote woorden als ‘digitale sneltrein’ en ‘revolutie’ niet geschuwd. En terecht, want het aantal verschillende toepassingen van ChatGPT, DALL-E en andere AI-tools is gewoonweg verbluffend. En de ontwikkelingen gaan razendsnel.

ChatGPT binnen de advocatuur – wat heb je eraan?

Ook over de toepassing van AI binnen de advocatuur is inmiddels al best wel veel gezegd en geschreven. Zo zien kenners niet alleen kansen voor juridische zoekmachines, maar ook bij het analyseren van grote hoeveelheden data en bij het opstellen of samenvatten van omvangrijke juridische documenten. Zie onder meer dit artikel dat eind januari bij Advocatie verscheen (en inmiddels op onderdelen alweer is achterhaald).

En als je ChatGPT zelf moet geloven kunnen advocatenkantoren de tool straks ook gaan gebruiken:

  • Om repetitieve juridische taken te automatiseren, zoals het opstellen van bepaalde soorten documenten, het genereren van standaardbrieven en het invoeren van gegevens in juridische databases.
  • Als klantenservice: om juridische vragen van klanten te beantwoorden en klanten te informeren over hun rechten en plichten.
  • Voor het analyseren van getuigenverklaringen en bewijsmateriaal.
  • Om juridische documenten te vertalen.

Kortom, als de ontwikkelingen doorzetten, en daar lijkt het wel op, zullen ChatGPT en andere (geïntegreerde) AI-tools kantoren in de toekomst veel kansen bieden om efficiënter te gaan werken. En om daarmee de dienstverlening verbeteren, aangezien de overgebleven kostbare tijd dan besteed kan worden aan strategisch advies en intermenselijk contact met de cliënt.

ChatGPT binnen de advocatuur – wat heb je er nog meer aan?

Als je kijkt naar ons eigen werk, het laten groeien van advocatenkantoren door het creëren en verspreiden van content, biedt ChatGPT ook veel kansen. Nu denk je natuurlijk gelijk aan de mogelijkheid dat ChatGPT de basis voor een blog of social media post voor je neerzet. Uiteraard zal dit straks mogelijk zijn. Maar wist je al dat AI je ook kan helpen met:

  1. Het maken van een doelgroepanalyse? Met welke vragen zit jouw doelgroep eigenlijk? Waar liggen potentiële cliënten ‘s nachts van wakker? En hoe kunnen jullie daarop inspelen?
  2. Het analyseren van trends binnen jouw branche of de branche van je doelgroep?
  3. Het plannen van je content? Een van onze bestgelezen blogs is ‘Wat is de beste tijd om te posten op social media?’. Hoe fijn zou het zijn om dit niet steeds op te hoeven zoeken, maar een tool te hebben die jou realtime adviseert over de juiste dag en het juiste tijdstip om iets te publiceren? Zodat je zeker weet dat het de juiste aandacht krijgt?
  4. Het zoeken naar de juiste hashtags voor jouw social media post?
  5. Het maken van visuele content (afbeeldingen en video’s)?
  6. Het analyseren van de resultaten en optimaliseren van je inspanningen?

Uiteraard staat AI op veel van deze punten nog in de kinderschoenen. Maar zoals gezegd: de ontwikkelingen gaan razendsnel. Het is dus zaak om de ontwikkelingen zoveel mogelijk te omarmen en te kijken waar voor jouw kantoor de kansen liggen.

Lees ook: Hoe kan je AI gebruiken bij het schrijven van een blog?

AI een bedreiging?

Natuurlijk kan je AI ook zien als een bedreiging. En eerlijk, er zijn ook zeker bedreigingen. Op het vlak van intellectueel eigendom bijvoorbeeld. Ook zal het nog weer lastiger worden om fake news van echt nieuws te onderscheiden. En er zullen in veel branches functies verloren gaan.

Maar nogmaals, binnen onze eigen én de juridische branche zien wij de opkomst van AI-toepassingen toch vooral als een kans. Een kans om het anders, efficiënter en beter te doen. Wil je hier eens over van gedachten wisselen? Bel of mail ons dan gerust en we komen langs voor een kop koffie!

groet,

Bart & Alexandra

bart@bluerivermarketing.nl/alexandra@bluerivermarketing.nl