In een vorig blog vertelden we je meer over contentmarketing: wat is het en waarom zou je het als advocatenkantoor moeten inzetten? In dit blog lees je welke vormen van contentmarketing er zijn en hoe je het kunt inzetten.
Vormen van contentmarketing
Afhankelijk van de omvang van je boodschap zijn er verschillende manieren om content te delen:
Blogs
Veel advocatenkantoren doen het al. Maar ook een aantal grote juridische dienstverleners, zoals DAS, maken er veel werk van. Zij bloggen over onderwerpen waar veel van hun klanten in de praktijk mee worstelen.
Als jij ook wilt gaan bloggen, is het goed om te weten dat de kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. Blog nooit zomaar om weer iets gepubliceerd te hebben, de lezer moet echt iets aan jouw informatie hebben.
Blogseries doen het trouwens altijd goed. Een serie geeft je de mogelijkheid een onderwerp net even iets meer uit te diepen. Bovendien kun je de blogs aan elkaar linken (dat is goed voor je positie in Google) én kan je er – als de serie succesvol blijkt – een whitepaper van maken.
Whitepapers
Een whitepaper is een inhoudelijk document, dat je lezer kan downloaden, en waarin je nét even iets uitgebreider en dieper op de materie ingaat dan in een blog. Met een whitepaper help je de lezer ook net even iets verder op weg, door meer informatie te geven, een oplossing uit te werken of door bijvoorbeeld een model of een checklist bij te voegen. In ruil voor die informatie moet de lezer voor het downloaden zijn of haar contactgegevens achterlaten. Daardoor kan jij op enig moment contact met hem of haar opnemen.
Nieuwsbrieven
Ook deze vorm van contentmarketing wordt al regelmatig gebruikt. Nieuwsbrieven zijn vooral geschikt voor bestaande klanten, omdat je hun e-mailadressen al hebt. Anders dan bij blogs weet je zeker dat je met een nieuwsbrief je doelgroep rechtstreeks bereikt. Zorg wel dat je nieuwsbrief relevant is en waarde toevoegt. Als lezers denken dat je ze reclame stuurt zullen ze je nieuwsbrief niet eens openen. Zorg er daarnaast altijd voor dat lezers zich kunnen uitschrijven voor jouw nieuwsbrief, dit ben je verplicht.
Ook handig: met de meeste software kan je eenvoudig de statistieken bijhouden. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je nieuwsbrief hebben geopend en op welk artikel vaak is geklikt. Dat is bruikbare informatie voor je contentstrategie!
Snackable content op social media
Hiermee bedoelen we beknopte stukjes tekst, duiding en commentaar, die je vooral via social media deelt. Je gebruikt ze om kort aan te geven wat je bijvoorbeeld van een trend, een uitspraak of het nieuws vindt. In het arbeidsrecht bijvoorbeeld, is een aantal advocaten heel actief met het delen van korte en superpraktische stukjes tekst. Daar wordt enorm goed op gereageerd. Snackable content kan dus erg goed zijn voor je zichtbaarheid en naamsbekendheid.
Video en podcasts
Na Google is Youtube een van de grootste zoekmachines ter wereld. Daarnaast zijn podcasts al een tijdje razend populair. Veel (met name jonge) mensen luisteren en kijken liever dan dat ze lezen. Uitgelezen kans voor jouw kantoor om hier iets mee te gaan doen! Al vraagt dit wel een (veel) grote tijdsinvestering dan de hiervoor genoemde vormen van contentmarketing.
Tot slot
Best heel wat hè? We kunnen ons voorstellen dat het je duizelt en je je afvraagt hoe je dit in godsnaam allemaal gaat doen. Maar geen zorgen, je hoeft het heus niet allemaal te doen en al helemaal niet allemaal tegelijk. Bovendien kan je bepaalde content op verschillende platforms hergebruiken.
Contentmarketing is vaak ook een kwestie van uitproberen wat voor jouw kantoor het beste werkt. Met de juiste focus, een goede contentstrategie en een goede planning zal je zien dat er snel structuur in jouw contentmarketing komt. Als je dat wilt vertellen we je er graag meer over.
Lees ook: Contentmarketing, 6 tips om succesvol te zijn
Groet,
Alexandra Vuijk