Skip to main content

Doordeweeks, of juist in het weekend? ‘s Ochtends vroeg, rond lunchtijd, in de spits of later op de avond? Regelmatig krijgen we de vraag wat nu eigenlijk de beste tijd is om berichten op social media te posten. We zochten het voor je uit.

Lees ook: Zo kies je de social media kanalen die het beste bij jouw kantoor passen

Onderzoeken naar social media gebruik

Als je als kantoor energie steekt in contentmarketing, wil je natuurlijk dat die content ook wordt gelezen, geliked en gedeeld. Want hoe meer interactie je bericht oplevert, hoe beter het is voor je vind- en zichtbaarheid! Nu is er de afgelopen jaren vrij veel onderzoek gedaan naar de beste tijden om content op social media te plaatsen. Hieronder hebben we ze voor de belangrijkste kanalen voor je samengevat.

LinkedIn

De beste dagen om op LinkedIn te posten zijn dinsdag, woensdag en donderdag. De meeste mensen bereik je met posts die je ‘s ochtends tussen 8 en 10 en ‘s avonds tussen 18 en 20 uur plaatst. Vrijdagochtend rond 10 uur willen posts het ook nog wel eens goed doen. In het weekend posten wordt afgeraden. In vakantietijd kan het wél goed zijn om af en toe een post in te plannen.

Lees ook: Zo nodig je volgers uit voor je LinkedIn bedrijfspagina

Facebook

Zakelijke posts op Facebook doen het goed als ze tussen 3 en 4 uur ‘s middags worden geplaatst. Tot 2 uur ‘s middags kun je beter niets plaatsen. Zakelijke content plaats je bovendien het beste op donderdag en vrijdag. Werk je bij een advocatenkantoor en bedienen jullie voornamelijk particulieren (bijvoorbeeld omdat je bent gespecialiseerd in familierecht of letselschade)? Dan blijkt uit de onderzoeken dat je jullie content het beste in de weekends tussen 1 en 4 uur ‘s middags kunt plaatsen.

Twitter

In mijn vorige blog schreef ik al dat Twitter een snel social media kanaal is, waar het laatste nieuws en trending topics worden besproken. Het zal je dan ook niet verbazen dat je posts hier het beste worden gelezen als je ze plaatst tijdens het spitsuur (zowel ‘s ochtends als ‘s avonds) en tijdens de lunchpauze.

Instagram

Op Instagram lijkt het erop dat je posts het beste worden bekeken als je ze op woensdag of vrijdag rond de lunch of op donderdag tussen 18 en 20 uur ‘s avonds plaatst. Andere tijdstippen worden voor zakelijke posts afgeraden.

Hét perfecte tijdstip bestaat niet

En dan nu de disclaimer: hét perfecte tijdstip om op social media te posten bestaat niet. Goed, de onderzoeken die wij bekeken zijn gebaseerd op de resultaten van duizenden posts. Toch spreken ze elkaar soms ook tegen. We adviseren je dan ook om bij het plannen van je content rekening te houden met bovengenoemde dagen en tijdstippen, maar vooral ook zelf te experimenteren en testen wat voor jouw kantoor het beste werkt.

Hoe je dat doet? Plaats verschillende soorten posts op verschillende dagen en tijdstippen. Je kunt ook hetzelfde op verschillende dagen en tijdstippen posten; hij verschijnt toch maar bij een klein deel van je volgers in de tijdlijn. Vervolgens evalueer je de statistieken . Als je daarvoor net zoals wij een contentmarketing tool gebruikt, kost dat helemaal niet zo veel tijd. Met de tool die wij gebruiken kan je een bericht op verschillende tijdstippen en op verschillende social media kanalen inplannen. De statistieken vertellen je vervolgens in één oogopslag wat het beste heeft gewerkt. Zo bleek uit onze statistieken bijvoorbeeld dat de posts die wij tijdens lunchtijd op LinkedIn plaatsen het vaakst geliked en gedeeld worden en dus ook meeste bereik hebben.

Nieuwsgierig naar deze tool? We vertellen je er graag meer over.

Vragen?

Dit was het voor nu. In mijn volgende blog vertel ik je hoe vaak je op de verschillende social media moet posten. Ben je daar nu al benieuwd naar? Neem dan gerust contact met ons op. Wil je altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Groet,

Alexandra

alexandra@bluerivermarketing.nl