Eerder schreven we een blog over waarom het advocatenkantoren niet lukt om medewerkers te vinden. Toegegeven, dat was een knuppel in het hoenderhok. Een prikkelende blog, om eens van ons af te schrijven wat we in de advocatuur al een tijdje zien gebeuren. Dat dit onderwerp leeft, zagen we aan het feit dat deze blog in korte tijd meer dan 1.000 keer werd gelezen. Tegelijkertijd realiseren we ons ook dat het, zeker voor kantoren zonder recruiters in dienst, lastig kan zijn om met hun employer branding aan de slag te gaan.
Om een positief vervolg te geven aan de eerdergenoemde blog en kantoren verder te helpen, beschrijven we in deze blog welke onderdelen samen zorgen voor een goede employer branding strategie. In een eerder blog beschreven we al wat ‘De 6 stappen van employer branding’ zijn. Deze blog is daarop een aanvulling.
1. Bewustwording bij de maatschap
De eerste en belangrijkste stap die er gezet moet worden is dat er binnen kantoor, en dus ook binnen de maatschap, bewustwording ontstaat dat de groei van kantoor mede afhankelijk is van het vinden van de juiste mensen. En dat de tijd dat je hiervoor een advertentie plaatste en de sollicitaties automatisch binnenkwamen voorbij is. Werkzoekenden hebben veel keuze en hebben de kantoren dan ook voor het uitkiezen. Je zult dus met zijn allen focus moeten hebben op werving en hiervoor ook tijd moeten vrijmaken. Een aantal tips die hierbij helpen:
- Maak iemand verantwoordelijk voor recruitment en stel doelen.
- Zorg dat er budget is en dat men niet bij iedere euro die moet worden uitgegeven langs de maatschap hoeft.
2. Interne analyse
Voordat je als kantoor begint met het ontwikkelen van een employer branding-strategie, is het essentieel om kritisch naar jullie kantoor te kijken. Deze interne analyse zou antwoord moeten geven op minimaal deze 5 vragen:
- Welke waarden hanteren we?
- Wat is de huidige werkcultuur en past die bij die waarden?
- Wat bieden we aan onze medewerkers?
- Past dit bij de wensen van de mensen die we graag binnenhalen?
- Wat is de reputatie van het kantoor (als werkgever!)?
Door de sterke en minder sterke punten te benoemen, kun je gerichter werken aan het verbeteren van het werkklimaat en arbeidsvoorwaarden. En daarmee aan het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Lees ook: De wensen van de moderne jurist en jouw werkgeversverhaal
3. Jouw ideale collega
Het bepalen van de meest ideale collega is een cruciale stap in het ontwikkelen van een effectieve employer branding strategie. Je moet bepalen welk type medewerker je wilt aantrekken. Dit profiel kan onder meer specifieke juridische specialisaties, ervaringsniveaus, culturele achtergronden, ambities en persoonlijke eigenschappen en wensen omvatten.
4. Communicatiestrategie
Met een duidelijk beeld van de interne situatie en profiel van de ideale medewerker, kun je een communicatie strategie ontwikkelen. Dit omvat het opstellen van kernboodschappen die de gewenste werkgeversreputatie van het kantoor communiceren. Deze boodschappen moeten authentiek zijn en de unieke cultuur en waarden van het advocatenkantoor weerspiegelen. Ook moeten deze naar voren komen in de teksten op de website, interviews met collega’s, vacatureteksten, enz. Jullie unieke verhaal moet overal terugkomen.
Employer branding is making the right people WANT to work for you
5. Interne betrokkenheid vergroten
Een van de krachtigste middelen voor het versterken van het werkgeversmerk is de betrokkenheid van de huidige medewerkers. Het helpt je als je jouw medewerkers actief betrekt bij alles wat er gebeurt op het gebied van recruitment. Zij zijn jouw beste ambassadeur om het merk positief uit te dragen. Deze betrokkenheid kan worden bereikt door regelmatige communicatie, het betrekken van medewerkers bij besluitvorming en het creëren van een cultuur van trots en loyaliteit. Want als je ergens trots op bent, dan praat je er graag over!
Lees ook: De nr. 1 recruitment tip? Maak je medewerkers ambassadeurs
6. Verbeter de werkcultuur
Een positieve werkcultuur is essentieel voor het aantrekken en behouden van talent. Bij punt 2. Beschreven we al dat het van belang is om te weten wat de huidige status is zodat je ermee aan de slag kunt indien nodig. Als kantoor ontkom je er niet meer aan om te investeren in programma's en initiatieven die de werkomgeving verbeteren en de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers vergroten. Dit kan variëren van goede work-life balance, inhoudelijke en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden, teambuildingactiviteiten en aandacht. Dit is een belangrijk punt om de eerder genoemde ambassadeurs te krijgen.
7. Online aanwezigheid optimaliseren
Een sterke online aanwezigheid is essentieel voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Als kantoor moet je ervoor zorgen dat de ‘werken bij’ website en sociale media-kanalen aantrekkelijk en informatief zijn voor potentiële werknemers. Dit omvat het delen van relevante content zoals blogs, insights en evenementen, maar ook door de fun kant van het werken bij jullie kantoor te laten zien. Uit cijfers die we verzamelen vanuit ons platform Nobi zien we dat kantoren die de funkant laten zien, meer verkeer generen naar hun eigen werken bij website.
8. Het kantoor promoten
Het actief promoten van jullie kantoor als werkgeversmerk is een belangrijke stap in het aantrekken van talent. Als kantoor moet je verschillende kanalen en platforms gebruiken om je employer brand te verspreiden. Dit kan onder meer het plaatsen van vacatures op jobboards, het delen van content op sociale media, en het deelnemen aan carrièrebeurzen. Of het sponsoren van studieverenigingen om in beeld te komen bij de starters op de arbeidsmarkt. Als belangrijkste online kanalen zie wij bij Blue River nog steeds LinkedIn en Instagram om jullie werkgeversmerk uit te dragen.
9. Meten en bijsturen
Tot slot is het belangrijk om de effectiviteit van alle inspanningen te meten en te evalueren. Als kantoor moet je meetbare doelen en KPI's opstellen om het succes van de gekozen strategie te bewaken. Dit kan onder meer door het aantal bezoekers van het werken bij gedeelte op de website, het aantal sollicitanten, de kwaliteit van sollicitaties en het doormeten van de content die je online verspreidt.
Door te werken aan bovenstaande punten kun je als kantoor een sterk werkgeversmerk opbouwen dat helpt bij het aantrekken van juridische professionals. Met een duidelijke strategie en betrokkenheid van jullie medewerkers kun je jezelf onderscheiden als aantrekkelijke werkgever in een zeer competitieve markt.
Wil je graag eens van gedachten wisselen over hoe deze aanpak kan werken voor jouw kantoor dan komen wij graag een keer vrijblijvend langs.
Bart