Skip to main content

Veel kantoren worstelen met het invullen van hun vacatures. Tegelijkertijd zien zij hun meest waardevolle marketinginstrument over het hoofd. Hun eigen medewerkers. Kantoren die hun meest bevlogen medewerkers als ambassadeurs inzetten, ook wel ‘employee advocacy’ genoemd, creëren online veel zichtbaarheid en goodwill.

Vooral in deze tijd is employee advocacy de beste manier om de moordende concurrentie tegengewicht te geven en jouw kantoor vanuit een ander perspectief te positioneren. Bevlogen medewerkers zijn namelijk al fan van je kantoor. Ze kennen je dienstverlening als geen ander en weten waarom het tof is om bij je te werken. Dus wie zou je kantoor nog beter onder de aandacht kunnen brengen dan deze groep?

Wie maak ik ambassadeur?

Uiteraard is niet iedereen geschikt voor de ambassadeursrol. Bovendien zit ook niet iedereen erop te wachten om deze taak op zich te nemen. Het is in ieder geval belangrijk dat jouw ambassadeurs het kantoor en de bedrijfscultuur goed kennen. Ook moeten zij de filosofie achter jouw werkgeversmerk kunnen uitdragen. Let op: dit zijn niet alleen de partners of seniors. Ambassadeurs bevinden zich in iedere laag binnen kantoor. Richt je zoektocht in eerste instantie dus op iedereen binnen kantoor die bevlogen is, wat hun rol ook is.

Zeker in het begin is belangrijk om je medewerkers te begeleiden bij het uitvoeren van hun ambassadeurstaken. Het kan namelijk zijn dat een introverte medewerker met hart voor de zaak hulp nodig heeft bij het uitdragen van de boodschap. Het zou zonde zijn om hem of haar al direct uit te sluiten. De tijd die je hierin investeert levert uiteindelijk veel op, is onze ervaring.

Lees ook: De 6 stappen van employer branding

Hoe help ik mijn ambassadeurs op weg?

De belangrijkste taak voor kantoor ligt in het aandragen van leuke content die jouw ambassadeurs kunnen verspreiden. Vraag ze dus niet alleen om vacatures te verspreiden, maar zorg ook voor interessante verhalen, leuke ontwikkelingen en trends die ze kunnen delen op social media.

Maak het je ambassadeurs vooral ook makkelijk, bijvoorbeeld door de content al voor ze klaar te zetten. Met onze contentmarketing tool kan je jouw ambassadeurs met één druk op de knop content laten delen. Ze kunnen er zelfs een persoonlijke noot aan meegeven zodat de boodschap ook echt bij ze past. En wil je echt ‘next level? Creëer dan een mediakit met hierin headers, logo’s en afbeeldingen die ze kunnen gebruiken op hun social media kanalen. Hoe trots kunnen ze zijn!

Maar let wel op: het is belangrijk om niet alleen boodschappen te zenden. Zorg er ook voor dat je ambassadeurs reageren op berichten en de reacties op hun eigen berichten opvolgen. Zo maak je er een actief verhaal van met maximale zichtbaarheid. En net zo belangrijk: zorg dat de resultaten van jullie inspanningen meetbaar zijn. Wat levert het op, wat werkt wel en wat niet. Meten is weten!

Download het whitepaper: Employer branding voor de advocatuur

En wat levert dit de ambassadeurs op?

Omdat ze hart voor kantoor hebben zetten de ambassadeurs zich vast graag in, maar hoe houd je dit zo? Er zijn veel verschillende manieren om te zorgen dat dit zo blijft. Dit kan door de ‘ambassadeur van de maand’ titel, incentives op basis van likes of de meest originele reactie. Gebruik je creativiteit en je zult zien dat je heel veel kunt verzinnen. En anders helpen wij je hierbij! En: door je ambassadeurs te belonen trigger je misschien ook andere collega’s om ambassadeur te worden. Een win-win dus!

Wil je weten hoe ook jij meer uit je medewerkers kunt halen bij het invullen van je vacatures? Wij denken graag met je mee. Wanneer spreken we af?

Groet,

Bart

bart@bluerivermarketing.nl