Skip to main content

Oké, je weet waar je met kantoor over 5 jaar wil staan. Daarvoor heb je je ideale klant gedefinieerd en uitgezocht hoe je die kunt bereiken. Nu wordt het zaak om die ook te gaan aantrekken. Dus wat doe je? Je bent actief op social media. Schrijft blogs die qua inhoud precies zijn afgestemd op je ideale klant. En vertelt waar je kantoor zo goed in is en waarom. En dan wacht je af. Maar wat zou die doelgroep nu nét even makkelijker over de streep kunnen trekken? Juist, reviews.

Not done

Een aantal jaar geleden vonden kantoren het nog echt ‘not done’ om reviews op hun website te plaatsen. Ze waren geen restaurant. Of webshop. Inmiddels is daar gelukkig een kentering in gekomen. Steeds meer kantoren zien in dat reviews (en de langere variant: klantverhalen) de digitale variant zijn van de ouderwetse mond-op-mondreclame, zoals de aanbieder van een bekende reviewtool voor de advocatuur op zijn website stelt. Maar waarom werken reviews nu zo goed?

1. Potentiële klanten hechten er waarde aan

Uit onderzoek blijkt dat potentiële klanten in een onbekende of onzekere situatie 12x meer waarde aan de beoordeling van anderen dan aan beweringen van het bedrijf zelf. Dit noemen we ‘social proof’ of ‘sociale bewijskracht’. Je kunt dus nog zo vaak aangeven dat je die pro-actieve trusted advisor bent, als een klant dat zegt heeft het meer effect.

2. Reviews worden steeds vaker gelezen

Ook blijkt uit onderzoek dat inmiddels 70% van de mensen online reviews gebruikt bij het aankoopproces. Ook zakelijk, en ook als zij via mond-op-mondreclame zijn doorverwezen. Bij de generatie dertigers (’generatie Google’) die nu aan het roer komt bij bedrijven ligt dit percentage trouwens nog veel hoger. Zij weten niet beter dan dat je online overal beoordelingen voor vindt.

3. Met reviews kom je hoger in Google

Google gebruikt reviews al jaren als een belangrijke ranking-factor. Want een bedrijf met (veel) goede beoordelingen zal wel goede kwaliteit leveren, toch?

4. Met reviews kan je je dienstverlening verbeteren

5 sterren. Of een 10. Wie wil dit nu niet? Maar geef toe, elke keer de maximale score is wat veelgevraagd. Bovendien kan een potentiële klant dan juíst gaan twijfelen aan je betrouwbaarheid. Wees dus niet bang voor een iets mindere score. En gebruik de punten die je klanten in reviews aangeven om je dienstverlening te verbeteren. Dat weten nieuwe klanten vast te waarderen!

Waar laat je je reviews?

Er zijn kantoren die hun reviews groot op de homepage van hun website zetten. Dat kan. Je kunt ze ook alleen in Google weergeven en/of delen op social media. Ook kan je ervoor kiezen om individuele reviews bij de bio van de betreffende medewerker te plaatsen.

Heb ik je kunnen overtuigen? Let’s review!

Hartelijke groet,

Alexandra

alexandra@bluerivermarketing.nl