Skip to main content

We gaan toch niet de hele tijd van de daken schreeuwen hoe goed we zijn? Nee zeg, we willen niet te pusherig overkomen hoor. En: sommige mensen zijn zó prominent op LinkedIn aanwezig dat ik mij wel eens afvraag hoe druk ze het eigenlijk hebben. Die indruk willen wij in ieder geval niet wekken.

Dit soort uitspraken horen Bart en ik regelmatig. Ze komen van kantoren in de advocatuur en accountancy die heus graag online zichtbaar willen zijn, maar nog huiverig zijn voor alles wat op online marketing lijkt. Veel kantoren zijn nog maar vrij kort actief op social media en lijken enigszins aan koudwatervrees te lijden. Speciaal voor die kantoren besteden wij in een serie blogs aandacht aan de do’s en don’ts van social media.

In dit blog vertel ik je hoe vaak je iets op social media moet posten om goed zichtbaar te zijn en blijven, maar dan zonder de overkill.

Lees ook: Zo kies je de social media kanalen die het beste bij jouw kantoor passen & Wat is de beste tijd om te posten op social media?

Postfrequentie

Om ‘on top of mind’ te blijven bij je contacten, is het van belang dat je regelmatig iets op social media post. Aan de andere kant wil je ook niet te vaak iets posten, want dan vinden mensen je misschien te pusherig. Bovendien heb je ook niet oneindig tijd om je met social media bezig te houden, je hebt meer te doen.

Wat is nu de juiste frequentie? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat je het beste iets kunt posten als het bereik van de vorige post substantieel is afgenomen. Op LinkedIn en Instagram is dat gemiddeld na een dag of 3, op Facebook na twee dagen en op Twitter kan je rustig iedere dag iets posten.

Je zou dus kunnen stellen dat je, met uitzondering van Twitter, 2 à 3 keer per week een post moet plaatsen om ‘on top of mind te blijven’. Wij adviseren kantoren vaak om in ieder geval één keer per week iets te plaatsen. Lijkt dit je nog steeds veel en ben je bang dat mensen moe van je worden? Onthoud dan: social media werken met algoritmes. Dat betekent dat je posts niet altijd bij ál je contacten in de tijdlijn verschijnen. Een post op LinkedIn bijvoorbeeld wordt maar bij 5 tot 10% van je contacten getoond. Pas als er in de eerste één à twee uur interactie op plaatsvindt, krijgen meer mensen hem te zien.

Andere social media tips

Net zoals bij veel andere zaken in het leven, draait het niet alleen om kwantiteit maar ook om kwaliteit. Graag geef ik je dan ook nog een aantal tips waarmee je de effectiviteit van inspanningen kunt vergroten.

#1: Voeg echt waarde toe

Nieuws dat overal – en dus ook bij je concurrenten – te lezen is, voegt niets toe. Vooral niet als je niet de eerste bent om het nieuws te brengen. Denk dus goed na over de inhoud van je post.

#2: Probeer onderscheidend te zijn

Wat doet jouw kantoor anders dan de concurrentie? Waarin zijn jullie onderscheidend? Zorg ervoor dat je daar regelmatig mee opvalt. Net even een andere invalshoek of een andere kijk op de zaken kan heel verfrissend zijn voor je doelgroep.

#3: Kwaliteit boven kwantiteit

Liever één steengoede post dan 5 matige. Het is goed te streven naar regelmatige zichtbaarheid op social media, maar niet ten koste van alles.

#4: Verwacht niet meteen resultaat

Ja, social media zijn snel en vluchtig. Maar dat betekent nog niet dat je ook snel resultaten zult zien. Heb geduld als je posts niet direct het gewenste resultaat opleveren. Op de langere termijn zul je echt resultaten zien.

#5: Analyseer en evalueer de resultaten

Besteed niet al je tijd aan het creëren van nieuwe posts. Neem ook de tijd om resultaten van eerdere posts te analyseren. Misschien kan je een succesvolle posts (mits nog relevant) in de herhaling gooien? Kijk ook wat niet werkt. Als je helder krijgt wat voor jouw kantoor werkt, kan je je schaarse tijd veel efficiënter inzetten.

Lees ook: Online zichtbaarheid: meer dan bloggen

Vragen?

Heb je hier vragen over? Of wil je dat we je helpen met het opzetten van jullie online strategie of social media accounts? Neem dan gerust contact met ons op.

Groet,

Alexandra

alexandra@bluerivermarketing.nl