Skip to main content

Veel advocatenkantoren zijn inmiddels met regelmaat aan het bloggen. Ze publiceren artikelen op de website, verzenden ze via de nieuwsbrief en delen ze ook driftig via social media. Maar toch blijft het naar de smaak van die kantoren daarna nog te vaak stil. Waar blijven die beloofde nieuwe klanten? En hoe kan het dat andere kantoren er wel succes mee (lijken te) hebben?

Vaak vragen kantoren ons hoe lang het duurt tot hun blogs omzet gaan opleveren. Meestal nadat ze een aantal blogs hebben geschreven en zich nog geen (nieuwe) klanten hebben gemeld. Wij antwoorden dan altijd dat we dat niet precies weten. Contentmarketing is namelijk geen sprint, maar een marathon. 

Voor veel advocaten is dat even slikken. Soms overwegen ze op zo’n moment het bijltje er weer bij neer te gooien. De geïnvesteerde tijd, energie en kosten om goede blogs te maken lijken dan niet op te wegen tegen het rendement. Toch is het goed om juist wél vol te houden. Het idee dat één of twee artikelen voor groei gaan zorgen is echt een mythe. Een potentiële klant moet zeker acht of negen keer iets van je gelezen hebben voor hij voldoende vertrouwen heeft om je te benaderen. 

Dat betekent dus dat je minimaal acht of negen keer een steengoed blog moet publiceren. En er dus ook al die keren effort in moet stoppen om het op de juiste manier onder de aandacht te brengen. Publiceer je één keer per maand een blog? Reken dan dus op een jaar tot je er je eerste omzet uit gaat halen. Vertrouw ons, wij spreken uit ervaring.

Je kunt echter wel aantal tactieken inzetten om het proces te versnellen. We vertellen je graag welke tactieken dat zijn:

#1 Publiceer meer

Logisch. Hoe sneller een potentiële klant ziet wat je allemaal in huis hebt, hoe sneller hij overstag zal gaan. Daarnaast: zoekmachines houden ervan als je regelmatig nieuwe content publiceert. Dit wordt beloond met een hogere plaats in de zoekresultaten. En dat zorgt er weer voor dat mensen eerder en vaker met je kantoor in aanraking komen. Toegegeven, meer publiceren kost meer tijd en/of geld. Heb je dat niet? Of heb je dat er niet voor over? Houd het dan bij minimaal één blog per maand. Dat moet lukken toch?

Lees ook: 6 tips om te zorgen dat je blogs worden gelezen

#2 Publiceer uitsluitend kwalitatief hoogwaardige blogs

Ook dit lijkt een cliché, maar het is echt waar. Met kwalitatief hoogwaardige blogs bedoelen we blogs die heel gericht inspelen op de behoeften van je potentiële klanten. Als je ervan uitgaat dat je acht of negen keer nodig hebt om een potentiële klant voor je te winnen, moet je wel alle keren raak schieten. Bespreek je – om maar iets te kunnen publiceren – een aantal keer een wetswijziging waar de lezer i) niets van begrijpt en ii) niets aan heeft? Dan is hij weg. Dat is echt zonde van je tijd en moeite!

#3 Denk ook aan SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Dat is geen hocus pocus en ook geen hogere wiskunde. Het betekent dat je blogs zo zijn geschreven dat de algoritmes van zoekmachines als Google ze goed kunnen doorzoeken en snel begrijpen waar het artikel over gaat. Daarmee kom je hoger in de zoekresultaten.

Wat betekent dat voor jou? Dat je de juiste zoektermen in titels, tussenkoppen en tekst moet verwerken. En vooral dat je titels en tussenkoppen de lading moeten dekken; je moet in de tekst waarmaken wat je in de titel of kop belooft.

Onze ervaring is dat je met een goed geoptimaliseerd artikel binnen een aantal maanden in de top vijf van de zoekresultaten kunt eindigen, ook op onderwerpen met veel concurrentie. Hoe hoger je in de zoekresultaten eindigt, hoe vaker potentiële klanten je tegen zullen komen. En hoe eerder ze je zullen vertrouwen.

#4 Zoek een unieke invalshoek

Werk je in een specialisme met veel online concurrentie, zoals het arbeidsrecht? Zorg dan voor een unieke invalshoek. Potentiële klanten moeten een reden hebben om jouw kantoor te verkiezen boven de concurrent.

Dit waren onze tips, wij wensen je veel succes met je volgende blog! Enneh… hou vol hè? Als je hulp nodig hebt met je contentstrategie of het schrijven van artikelen, neem dan gerust contact met ons op.

Groet,

Alexandra Vuijk

alexandra@bluerivermarketing.nl