Skip to main content

Referral recruitment is misschien wel het meest onderschatte onderdeel bij het werven van nieuwe collega’s. Maar wat is referral recruitment en welke tips kunnen we je geven om het in te zetten binnen de advocatuur of accountancy? Referral recruitment: de perfecte aanvulling op jouw recruitment strategie.

 

Wat is referral recruitment

Referral recruitment is niet meer dan het werven van nieuwe collega’s via jouw eigen medewerkers. Door gebruik te maken van hun netwerk bereik je een grote doelgroep en zet je hiermee de best mogelijke ambassadeurs in om jouw vacatures te promoten, ook wel jobmarketing genoemd. Zij werken namelijk al bij jouw bedrijf en kennen jouw bedrijfscultuur door en door.

 

4 redenen om referral recruitment in te zetten

Er zijn veel redenen om referral recruitment in te zetten tijdens de werving van nieuwe collega’s maar hieronder geven wij de 4 belangrijkste:

1. Ambassadeurs

Jouw medewerkers zijn jouw beste ambassadeurs zoals we al eerder aangaven. Zij kennen de bedrijfscultuur en de potentiële kandidaat. Zij kunnen dus bij uitstek bepalen of iemand past bij je kantoor.

2. Langer in dienst

Medewerkers die via een andere medewerker binnenkomen blijven vaak lang in dienst. Ze weten beter wat ze kunnen verwachten en de match is er dan ook.

3. Netwerkuitbreiding

Door de inzet van jouw medewerkers bij de werving breid je in een klap het aantal recruiters uit. Je creëert veel boodschappers in de markt en binnen kanalen waar je zelf wellicht geen ingang hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sportverenigingen, RA-opleidingen, de Jonge balie of oud studiegenoten.

4. Employer branding

Door de positieve geluiden die de markt ontvangt van jouw medewerkers bouw je succesvol aan jouw employer brand. Dit overstijgt alle marketinginspanningen die je afvuurt op de markt.

Onze contentmarketing tool zorgt ervoor dat jij al jouw collega’s maar ook externe ambassadeurs betrekt bij het verspreiden van jouw boodschap.

 

Lees ook: De 6 stappen van employer branding

 

Onderdelen van een totale recruitment strategie

 

Het is een utopie om te denken dat alleen de inzet van referral recruitment voldoende is. Het opzetten van een recruitment strategie is van groot belang om de aanwas van nieuwe collega’s te waarborgen. Het totaalplaatje bepaald of er succes is. Denk hierbij aan:

Wil je weten hoe je zelf succesvoller kunt zijn op de arbeidsmarkt of hoe je referral recruitment kunt activeren bij je medewerkers? Neem dan contact op. We hebben hier veel ideeën over.

Groet,

 

Bart

bart@bluerivermarketing.nl