// Disable auto-update emails for WordPress themes and plugins. add_filter( 'auto_theme_update_send_email', '__return_false' ); add_filter( 'auto_plugin_update_send_email', '__return_false' ); De 6 stappen van employer branding - Blue River Marketing Skip to main content

Het wordt steeds lastiger om goede kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Hoe krijg je kandidaten die bij je passen en hierdoor ook voor lange tijd aan je kantoor verbonden blijven? Het antwoord is: door goede employer branding. In deze blog neem ik je mee in de 6 stappen die zorgen voor een goed werkgeversmerk. Onder het motto: alles draait om marketing!

 

Waarom employer branding?

Omdat er veel vacatures openstaan kunnen kandidaten kiezen uit verschillende kantoren. We zien dat kandidaten hun keuze steeds vaker baseren op gevoel: waar voel ik mij thuis en welk kantoor geeft mij de meeste energie? Daarbij zijn arbeidsvoorwaarden niet langer doorslaggevend. Cultuur, authenticiteit en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling worden steeds belangrijker. Als je dus aan de arbeidsmarkt kunt laten zien wat jouw kantoor bijzonder maakt krijg je collega’s die bij je passen.

 

De zes stappen van employer branding:

 

1.      Wat maakt ons kantoor uniek?

Je hebt ongetwijfeld een visie over hoe je wil werken en wat jouw kantoor uniek maakt. Wat is deze visie, wat wil je uitstralen en wat is de cultuur binnen kantoor? Zonder antwoord op deze vragen blijf je een dwalende in de woestijn als het om employer branding gaat.

 

2.      Wat vinden je medewerkers?

Om er écht achter te komen wat jou als werkgever bijzonder maakt, kun je deze vragen ook aan je huidige collega’s stellen. Wat vinden zij goed aan het kantoor en waar zou je nog aandacht aan kunnen besteden? Vraag ook eens aan je netwerk wat ze van de uitstraling en boodschap van jouw kantoor vinden.

 

3.      Omschrijf jouw werkgeversmerk

Schrijf alle informatie uit stap 1 en 2 in een ‘employer branding plan’. Voeg hieraan toe welke personen er bij jouw organisatie passen en waar deze on- en offline te vinden zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze in te delen aan de hand van functieniveaus of specialisme.

 

Lees ook: Employer branding: De brug tussen marketing en recruitment

 

4.      Pas je communicatie aan

Zorg dat je website, vacatures en social media jouw employer brand gaan uitstralen. Laat met tekst en foto’s zien wie je bent. Foto’s zorgen er letterlijk voor dat een verhaal een gezicht krijgt en men emotie ervaart.

Geef daarnaast in je vacatures aan wat je te bieden hebt, wat jullie bijzonder maakt. De tijd van eisen stellen is voorbij. Hiermee bedoel ik niet dat je niet kritisch mag/moet zijn. Maar een kandidaat weet zelf echt wel of die voor een functie een master nodig heeft en wat andere minimale standaarden zijn waar hij/zij aan moet voldoen.

Plaats je vacatures vervolgens op plekken waar jouw doelgroepen te vinden zijn. Wij van WC-eend adviseren Nobi als de plek om jouw employer brand en vacatures te laten zien. Nobi is een jobmarketing platform voor de accountancy en advocatuur.

5.      Activeer je medewerkers

Nu begint het echte werk. Je kunt je employer brand gaan uitdragen en je vacatures gaan delen. Maak hierbij ook je collega’s belangrijk. Creëer draagvlak en zorg dat ze op de hoogte zijn van de openstaande vacatures. Wie kan jou als werkgever nu beter verkopen dan de mensen die er al werken?!

6.      Stuur bij

Net als online marketing is ook employer branding een continu proces. Blijf dus in contact met je collega’s, vraag aan kandidaten wat ze aansprak aan het kantoor en wat er wellicht anders overkomt. Aan de hand van deze feedback kan je jouw verhaal optimaliseren.

Of je nu klein of groot, specialistisch of generalistisch bent: bij ieder kantoor past een persoon. Je moet kandidaten alleen op de juiste manier weten te activeren.

Wil je nu zelf ook aan de slag met employer branding of heb je een ander marketingvraagstuk, neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Groet,

 

Bart Huijs

bart@bluerivermarketing.nl