Skip to main content

Soms lijkt het wel of iedereen schrijft voor zichzelf. Het is een tsunami van waar men goed in is zonder ook maar oog te hebben of de klant hier ook op zit te wachten. Onze tip: klantgericht schrijven. Met onze 6 tips kun je meer halen uit de teksten op je website en in je blogs, nieuwsbrieven en artikelen. Succes!

#1 Schrijf je voor Google of voor je klant?

We komen het zo vaak tegen bij klanten van ons. De website en de blogs/artikelen zijn volledig geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Oftewel, iemand heeft een voorstel gemaakt op welke zoekwoorden je goed kunt scoren en alle teksten hier optimaal op aangepast. SEO, noemen we dat ook wel in online marketing jargon. Alleen zien wij daarbij vaak de volgende 3 problemen:

  1. Kantoren krijgen een hoge ranking op zoekwoorden waar nooit op gezocht wordt. Bijvoorbeeld: interim advocaat familierecht. Goed voor de cijfers van het marketingbureau, maar nul resultaat voor dit kantoor.
  2. Teksten die overstromen van de herhaling van zoekwoorden. Iedereen herkent deze teksten wel. Ze zijn bijna niet meer leesbaar, bieden geen inhoudelijke informatie en zorgen dat de lezer snel afhaakt.
  3. Kantoren concurreren op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Maar door deze concurrentie is het bijna onmogelijk om organisch (niet betaald) hoog te komen in Google.

Een gedegen zoekwoordenonderzoek en de juiste SEO-strategie is zeker van belang. Maar veel belangrijker is het om te weten wat jouw klant aan Google vraagt en die vraag duidelijk te beantwoorden. Ook Google vind het steeds belangrijker dat je expertise aantoont en dat je een autoriteit bent. Klantgericht schrijven begint dus altijd met de vraag of het probleem van je klant in het achterhoofd.

Lees ook: 3 redenen waarom je je niet blind moet staren op de nummer 1 positie in Google

#2 De juiste tone-of-voice

Jouw lezer moet zich op zijn of haar gemak voelen bij jouw tekst en wellicht later ook bij jouw kantoor. Denk dan ook goed na of je de tekst in de ‘u’ vorm schrijft of juist in de ‘jij’ vorm. Ook de stijl van schrijven moet bij je passen. Schrijf niet te populair als dit niet bij je past. Je oogst namelijk wat je zaait; de tone of voice moet dus wel bij je passen. Dit geldt voor teksten voor potentiële klanten maar zeker ook voor vacatureteksten.

#3 Herkenning bij de lezer

Dan nu waar het echt om draait. En nee, het draait helaas niet om jou. Het draait om de lezer. Herkent de lezer zich in de situatie die jij schetst en geeft jouw verhaal antwoord op de vraag waar ze mee zitten? Of is het slechts een tentoonstelling van hoe goed je als advocaat eigenlijk wel niet bent? De belangrijkste tip die we je hiervoor kunnen geven is: vraag je bij alles af wat de lezer aan de informatie heeft. Zijn zij er mee geholpen? Als je dit weet te tackelen vermijd je veel onnodige borstklopperij en creëer je meer leesplezier bij de ontvanger.

#4 Schrijf positief

Zorg altijd dat de lezer energie krijgt van jouw teksten en probeer te voorkomen dat men het helemaal niet meer ziet zitten. Iedereen reageert beter op een positieve dan op een negatieve toon. Ja soms maakt een klein beetje angst gevolgd door een positieve oplossing de urgentie beter zichtbaar. Maar over het algemeen wil de lezer de uitgang kunnen zien. Dus niet: Na 1 augustus kunnen wij de aanvraag niet meer voor jou regelen. Maar: Als je voor 1 augustus nog contact met ons opneemt zorgen we dat je er geen omkijken naar hebt.

#5 Stop met jargon en ellenlange zinnen

De grootse pijn bij lezers van artikelen binnen de advocatuur? Jargon en ellenlange zinnen. Vermijd dan woorden als: aanleg, proces-verbaal, cassatie, oordeelonthouding of getrouw beeld. Kan het niet anders? Leg het dan in normale mensentaal uit, vaak is er wel een alternatief te bedenken.

Klantgericht schrijven

Ook zinnen zonder zichtbaar einde zorgen niet voor een tekst die klantgericht is. Vooral binnen de advocatuur komen we dit vaak tegen, met als resultaat dan de lezer afhaakt of de boodschap niet begrijpt. Allebei niet wenselijk, toch?

#6 Benoem concrete voorbeelden

Om een boodschap goed over te brengen en het antwoord op de vraag van de lezer goed helder te maken werken voorbeelden altijd goed. Schets dus vooral een praktijkvoorbeeld zodat de lezer zich kan verplaatsen en herkent in de situatie.

Met deze tips zorg je ervoor dat jouw teksten meer klantgericht worden en uiteindelijk meer resultaat behalen. Wil je nog meer tips ontvangen of heb je hulp nodig bij het schrijven? Dan komen we graag een keer bij je langs.

groet,

Bart

bart@bluerivermarketing.nl