Skip to main content

Juist in de deze tijd merk je dat het hollen of stilstaan is. Wat je expertise ook is er komen veel vragen op je af. De vraag is wel of je op dit moment alle uren ook wel kunt factureren en of ze betaald gaan worden.

Deze gekte zal langzaam wel weer over gaan, maar dan is het juist van belang om aandacht te hebben gehad voor de markt en de continuïteit van kantoor. Aandacht voor de bestaande klanten en focus op nieuwe klanten. Als een ding duidelijk is geworden, marketing en business development is een vak en in de praktijk blijkt dat je hier niet of nauwelijks aan toe komt. Dit is niet anders binnen de accountancy als advocatuur.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je wel met regelmaat aandacht hieraan besteed? Vier tips:

Agendeer iedere week een vast moment

Zorg dat je een vast moment in de week blokt in je agenda. Kijk dan eens naar relaties op LinkedIn en stuur ze een persoonlijk bericht. Kijk eens naar klanten waar je al een paar jaar niet meer voor hebt gewerkt of kijk eens naar de lijst van leden van netwerken waar je lid van bent. Doe je dit iedere week, dan komt het resultaat vanzelf.

Maak een lijst met gewenste klanten en focus met het team hierop

In eerdere blogs sprak ik hier ook al over. Maak een lijst met vijf bedrijven waar je graag binnen wilt komen. Kijk met het team naar ingangen en focus je hier volledig op. Als je ieder kwartaal vijf bedrijven selecteert, zul je aan het einde van het jaar zeker bij 10 bedrijven aan tafel hebben gezeten.

Zorg voor een profiel van jouw ideale klant

Op deze manier is het eenvoudiger om je te focussen op een kleinere doelgroep. Je hoeft minder met hagel te schieten. Als je bijvoorbeeld weet dat je veel werkt voor MKB-klanten binnen de productie, zoek hier dan klanten bij. Die 1 of 2 corporates waar je sporadisch iets voor mag doen is leuk, maar zorgt niet voor continuïteit. Het is ook eenvoudiger om klantcases op te bouwen die jou verder gaan helpen.

Start met een business development en/of marketingmanager

Business development is een vak op zich en ook hier heb je specialisten in. Net zoals jij goed bent binnen jouw vakgebied. Is het nu nog te kostbaar om er een in dienst te nemen dan is wellicht een van onze abonnementen een oplossing voor je.

Het belangrijkste wat ik in ieder geval wil aangeven is dat business development en marketing echt op de agenda moet komen. Maak hier een plan voor en bepaal je strategie. Alleen op deze manier zorg je voor continuïteit richting de toekomst. Begin klein en kijk waar het je brengt.

Wil je eens praten over de kansen die er voor jou liggen? Ik kom graag bij je langs.

Groet, Bart