Een goede ‘Werken bij’ website zorgt ervoor dat kandidaten direct een duidelijk beeld krijgen van waar jij als kantoor voor staat. En als jouw verhaal klopt, kan een goede ‘Werken bij’ helpen om jouw doelen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en werven sneller, goedkoper en met minder inspanning te behalen. Maar wat maakt nu een goede ‘Werken bij’ website?
Het doel van de ‘Werken bij’
Het staat als een paal boven water dat de vacatures goed zichtbaar moeten zijn en dat deze de informatie moeten bevatten waar een sollicitant naar op zoek is. Denk aan het type werkzaamheden en het salaris. Maar wat minstens zo belangrijk is: kandidaten moeten op je ‘Werken bij’ gevoel krijgen bij waar je als kantoor voor staat. Ze moeten antwoord krijgen op de vraag of de cultuur bij ze past, of ze kunnen groeien en of ze wezenlijk een bijdrage kunnen leveren. Stel je dus bij alles wat je op de ‘Werken bij’ doet de vraag: krijgt de sollicitant een goed en volledig beeld bij waar we voor staan?
Aparte website of ‘Werken bij’-pagina’s?
Ons idee is dat het niet uitmaakt of je een aparte ‘Werken bij’ maakt voor jouw arbeidsmarktcommunicatie of dat je aparte pagina’s aanmaakt binnen de corporate website. Van belang is dat je het verhaal wat jullie uniek maakt goed kwijt kunt en dat er samenhang in de informatie zit.
‘Werken bij’: de juiste menustructuur
Onze ervaring met veel ‘Werken bij’ websites en pagina’s is dat het van belang is om de juiste menustructuur aan te houden. Er zit een logica in de volgorde die kandidaten op je website afleggen. Je kunt hierop optimaal inspelen door deze volgorde al aan te houden in het menu. Ons advies is om deze volgorde aan te houden:
- Vacatures
- Ons verhaal (eventueel met submenu)
- Expertises
- Blogs (of Nieuws)
- Contact
Vacatures
Ik gaf het net al aan: vacatures moeten op de ‘Werken bij ’ prominent aanwezig zijn. Ondanks dat sollicitanten een gevoel willen krijgen bij het verhaal achter en de cultuur van het kantoor, zijn de vacatures natuurlijk datgene waar ze voor komen.
Qua inhoud is het belangrijk te zorgen dat je vacatures vanuit de kandidaat geschreven zijn en niet vanuit het kantoor. Beschrijf dus niet hoe goed je bent, maar wel wat je iemand te bieden hebt in zijn of haar ontwikkeling. Geef niet aan wat je eisen qua skills zijn, maar richt je op de kwaliteiten die een kandidaat komt brengen. De juiste ‘tone of voice’ is hierin van cruciaal belang.
Jouw missie en visie als werkgever
Steeds meer mensen willen werken bij een organisatie die goed bij ze past. En die overeenkomt met hun eigen DNA. Een goede ‘Werken bij’ begint dan ook altijd met jouw missie en visie; de reden van jouw bestaan als werkgever. Zo geeft Bol.com onder ‘Werken bij’ aan: Samen veranderen we retail. En Coolblue geeft onder ‘Onze cultuur’ aan: Alles voor een glimlach. Nu zijn jullie geen online retailer, maar ook voor jullie geldt: Wat is jullie ‘Why’? Zorg dat je dit ook goed verwerkt in het verhaal of beter nog: laat je medewerkers vertellen wat jullie kantoor bijzonder maakt.
Expertises
Te vaak komen we tegen dat kantoren graag willen vertellen wat ze allemaal kunnen en hoe goed ze hierin zijn. Maar er komen geen potentiële klanten op je ‘Werken bij’. Bij het uitlichten van expertises op de ‘Werken bij’ website gaat het vooral om te laten zien wat de kansen en uitdagingen zijn die er binnen deze expertise voor een kandidaat liggen. Wat zijn de werkzaamheden de kandidaat kan verwachten, waar kan zijn of haar toegevoegde waarde liggen en voor welk type klanten werken jullie? Ook deze teksten moeten dus weer vanuit de kandidaat worden geschreven.
Blogs
Blogs lenen zich heel goed voor het vertellen van je verhaal vanuit een actualiteit. Denk hierbij aan: een dag uit het leven van… of de beschrijving van een mooi project waar iemand aan heeft mogen werken. Deze blogs kun je ook gebruiken als onderdeel van je arbeidsmarktcommunicatie. Het delen van deze berichten op de socials zorgen voor goodwill: (potentiële) kandidaten krijgen een gevoel bij je kantoor. Het is wel van belang deze verhalen vanuit een strategie te vertellen, aangezien het anders los zand wordt.
Lees anders ook eens: Arbeidsmarktcommunicatie als middel voor het werven en behouden van collega’s
Nog 3 laatste tips
Nog een aantal laatste tips om je website te optimaliseren en de sollicitanten een goed gevoel te geven:
- Schrijf in de toon van de doelgroep. Maak hierin ook onderscheid tussen junior en senior profielen. Iedereen zit in een andere fase van zijn of haar leven; speel hier ook op in.
- Maak de site ‘rond’. Hiermee bedoelen we dat er onder ‘Ons verhaal’ ook blogs terugkomen evenals een link naar de vacatures. Zorg dat je bij de vacatures ook medewerkers aan het woord laat die iets vertellen over hun werkervaring. Maak een geheel van alle losse onderdelen die hierboven beschreven zijn.
- Zorg dat men laagdrempelig kan solliciteren of gewoon eens kennis kan maken. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat je niemand mag mislopen. Zeker niet omdat ze hun cv, begeleidende brief en tig bijlagen moeten uploaden. Keep it simple!
Heb je na het lezen van deze tips toch nog vragen over jullie ‘Werken bij’ site, bijvoorbeeld omdat je er aan wilt beginnen of omdat je de huidige wilt optimaliseren? Dan maken we graag een keer kennis.
groet,
Bart