// Disable auto-update emails for WordPress themes and plugins. add_filter( 'auto_theme_update_send_email', '__return_false' ); add_filter( 'auto_plugin_update_send_email', '__return_false' ); Employer branding: de brug tussen marketing en recruitment - Blue River Marketing Skip to main content

Nieuwe collega’s vinden wordt steeds meer een mix tussen marketing en recruitment. Maar bij wie kan je hiervoor terecht? Kan je dit intern inregelen, of moet je hiervoor bij een recruitmentbureau zijn. Of misschien wel bij een marketingbureau? Ons antwoord: het begint bij jezelf. In deze blog vertellen we je meer over het belangrijkste onderdeel van werven, employer branding.

Werkgeluk

De tijd dat je bij een openstaande vacature alleen bij een recruitment bureau hoefde aan te kloppen is echt wel voorbij. Natuurlijk, recruiters kunnen echt wel toegevoegde waarde hebben, maar (latent) werkzoekenden zoeken ook via andere kanalen naar werk. Bovendien hebben zij andere behoeften dan in het verleden. Ze zijn meer dan ooit op zoek naar werkgeluk. En daarbij zijn zingeving, cultuur, ontwikkelmogelijkheden en waardering belangrijke elementen. Kan je als kantoor laten zien dat deze elementen bij jou aanwezig zijn? Dan heb je die recruiter wellicht niet eens nodig!

Employer branding

Maar hoe doe je dat precies? Wat maakt dat een kandidaat kiest voor jou als werkgever? Het antwoord op deze vragen? Employer branding. Met een sterk employer brand (werkgeversmerk) en de juiste marketing richting de arbeidsmarkt, kan ook jij de juiste mensen aan je binden. Ben je nog niet bezig met jouw werkgeversmerk? Dan kun je wel eens de slag gaan missen. Maar het is nog niet te laat!

De eerste stap

Nu wordt er vaak heel ingewikkeld gedaan over wat employer branding allemaal inhoudt, maar als je alle overbodige franje weghaalt valt het allemaal wel mee. Vraag eens aan collega’s waarom het zo leuk is om bij je te werken. Wat vinden ze leuk aan het kantoor en hoe zouden ze het kantoor (als werkgever) verkopen in hun netwerk? Met deze informatie (en een aantal foto’s die dit verhaal ondersteunen) kun je al aan de slag om je verhaal vorm te gaan geven. Op je Werken bij-pagina bijvoorbeeld, en op social media en in vacatures. Begin klein en kijk wat het je brengt.

Hulp nodig?

We begonnen met de vraag bij wie je terechtkunt om de wereld van recruitment en marketing samen te voegen. Het antwoord daarop was: de eerste stap kan je prima zelf nemen. Vind je dat nog steeds lastig? Schakel dan hulp in. Je kunt daarvoor terecht bij Blue River. Wij hebben al verschillende kantoren geholpen bij het vormgeven van hun employer brand, het schrijven van hun vacatures en met jobmarketing (bekijk bijvoorbeeld eens de kantcases van Dirkzwager, HJ Advocaten & Mediators of Lansigt accountants). Ook bieden we advocatenkantoren een podium op ons employer branding platform Nobi.

Wil je eens vrijblijvend sparren over hoe je jouw verhaal kunt vormgeven? Neem dan contact op.

Bart

bart@bluerivermarketing.nl