“Help! Ik word in Google niet gevonden op ‘advocaat insolventierecht Rotterdam’.”
“Ons vorige marketingbureau vertelde mij dat wij in Google op 1 staan op ‘interim advocaat arbeidsrecht’. Alleen neemt er nooit iemand contact over op.”
Herkenbaar? Voor ons wel. Verschillende kantoren komen bij ons met vragen omdat ze zich zorgen maken dat ze niet bovenaan staan in Google. Of ze staan er wel, maar er komt niets uit. Ons antwoord? Google is heus wel belangrijk, maar niet de enige en zeker niet de enige juiste manier om potentiële klanten te bereiken. We geven je 3 redenen waarom:
#1 Wordt er wel op gezocht?
Wat heb je aan een toppositie in Google als die toppositie niet leidt tot meer verkeer op je website? En dus ook niet tot meer klanten? Een van de eerste dingen die wij altijd doen als opdrachtgevers bij ons komen met vragen zoals hierboven, is kijken naar zoekvolumes. En wat blijkt? Op ‘advocaat insolventierecht Rotterdam’ wordt helemaal niet gezocht. Op ‘interim advocaat arbeidsrecht’ evenmin.
Helaas zijn er nog te veel online marketingbureaus met onvoldoende kennis van de advocatuur, die veel tijd en geld besteden aan het najagen van zinloze rankings en dure campagnes in Google.
Terwijl, als je zelf even een beetje logisch nadenkt: als je een ondernemer bent in Rotterdam en je bedrijf loopt niet zo lekker, zoek je dan op ‘advocaat insolventierecht Rotterdam’? Of vraag je aan je accountant of hij nog een goede advocaat kent om te kijken wat er nog te redden valt? En als je een bedrijfsjurist bent die moet gaan reorganiseren, zoek je dan op ‘interim advocaat arbeidsrecht’? Of ga je in je netwerk of op LinkedIn op zoek naar zo’n advocaat?
#2 Het is niet altijd even makkelijk om een toppositie in Google te krijgen
Binnen sommige specialismen of op sommige zoektermen is er veel concurrentie. Tijdens de coronacrisis bijvoorbeeld, was er geen advocatenkantoor dat níet schreef over de NOW-regeling. Maar ook over sommige HR-onderwerpen is al ontzettend veel geschreven, ook door grote concurrenten met meer slagkracht (en geld). Dan kost het jouw kantoor onevenredig veel tijd en geld om ook maar een beetje in de buurt van een toppositie in Google te komen. Wat ons betreft is dat verspilde energie. En loont het meer om het over een andere boeg te gooien.
Want zoals we in de inleiding als schreven: Google is heus wel belangrijk, maar niet de enige manier om potentiële klanten te bereiken. Er zijn namelijk andere, vaak creatievere manieren om je content onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Denk eens aan social media advertising, mooie creatieve samenwerkingen of de organisatie van een ‘ouderwets’ event, gecombineerd met de publicatie van goede content.
#3 Je verkoopt geen telefoonhoesjes
En ook geen laptopcovers. Jij verkoopt vertrouwen. Het werkt in de advocatuur dus ook niet om een pagina te ‘overoptimaliseren’, hetgeen bij de verkoop van telefoonhoesjes vaak wel werkt.
Een potentiële klant kiest alleen voor jouw kantoor als hij ervan overtuigd is dat zijn vraag of probleem bij jou in goede handen is. Hij wil dus niet alleen weten of je voldoende expertise en ervaring hebt. Maar ook of hij zich kan vinden in je aanpak. En of hij een klik met je zou kunnen hebben.
Dan is het niet alleen belangrijk om zichtbaar en vindbaar te zijn, maar ook om een goede strategie te hebben. Om je content aan te laten sluiten bij die strategie. Om helder antwoord te geven op vragen die bij die potentiële klant leven, in een taal die hij begrijpt. Om iets van je aanpak en succes te laten zien. En om soms iets weg te geven. Want goede content trekt het juiste verkeer aan, middelmatige content die vooral is geoptimaliseerd niet.
Lees ook: 10 tips voor een ijzersterke contentstrategie
Meer info
Wil je meer informatie over de juiste strategie voor jouw kantoor? Neem dan gerust contact met ons op. We zijn er om jou te helpen.
Groet,
Alexandra Vuijk