Het jaar is alweer bijna achter de rug, het wordt dus tijd om het business development plan voor 2021 te gaan maken. Hoeveel wil je komend jaar gaan groeien en wie is hiervoor de ideale klant? ‘Food for thought’ voor zowel de advocatuur als accountancy. Ik help je graag alvast op weg.
Business development tips op een rijtje
- Reserveer iedere dag 15 minuten voor LinkedIn
Veel van je toekomstige klanten ken je al. Hoogstwaarschijnlijk ben je al met ze gelinkt op LinkedIn. Stel jezelf tot doel om iedere dag 3 connecties een persoonlijk bericht te sturen. Hierdoor blijf je in contact en kan je bekijken of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen.
- Gebruik aanwezige contentbronnen
Om regelmatig contact met je klanten of prospects te hebben, is relevante content van belang. Maar hoe creëer je dit met enige regelmaat als al het andere werk ook doorgaat? Kijk welke contentbronnen er op kantoor aanwezig zijn. Bijvoorbeeld Fiscount, XpertHR, Kluwer of andere vakinhoudelijke leveranciers. Kies hier een artikel uit en schrijf er een korte toelichting bij (max. 4 regels). Op deze manier kun je sneller en vaker contact met je doelgroep leggen.
- Omschrijf je ideale klant
Ik heb hier al eerder over geschreven, maar het bepalen van jouw ideale klant is van cruciaal belang. Kijk welk type bedrijven het beste bij je passen. Zijn dit corporate bedrijven of juist het MKB? Regionaal, nationaal of internationaal? Welke branches? Als je jouw ideale klant kent is het eenvoudiger om te focussen en zie je snel resultaat!
- Kijk eens naar oude klanten
Het nieuwe jaar is een goed moment om te kijken met welke klanten je het afgelopen jaar niet hebt samengewerkt. Leg weer eens het contact en kijk of je ze weer weet te binden en boeien. Het is eenvoudiger een klant te behouden/ terug te winnen dan een nieuwe te vinden.
- Schrijf blogs volgens een plan
Ga eens rustig zitten om jouw verhaal voor 2021 op papier te zetten en deel dit verhaal op in 12 delen. Ieder onderdeel van je verhaal is een korte blog waard. Op deze manier herkent jouw volger je boodschap en bouw je expertise op bij je doelgroep. Lees meer over hoe je bloggen kan inzetten als business tool voor advocatuur en accountancy.
- Maak een top 5 van prospects waar je aan tafel wilt komen
Ga samen met je collega’s zitten en bespreek bij welke 5 bedrijven je graag aan tafel wilt komen komend jaar. Met kanalen als business netwerken, LinkedIn en via-via contacten moet het toch lukken om aan tafel te komen. Wees creatief en je hebt de sleutels van alle deuren in handen.
- Kruisbestuiving tussen de verschillende secties of expertises
Iedereen praat er over, maar niet vaak is er ook echt kruisbestuiving tussen afdelingen of secties. Maak voor komend jaar een plan met meetbare KPI’s met indicatoren als “Ik ga jullie bij X-aantal relaties introduceren”, “We gaan 5 adviestrajecten bij jullie klanten organiseren”, “We informeren jullie klanten iedere maand over een onderwerp vanuit onze expertise” enz. enz. Zonder plan komt de kruisbestuiving er nooit.
- Gebruik LinkedIn advertising om gericht te targetten
LinkedIn wordt vaak gebruikt om blogs te delen en elkaars berichten te liken. Toch kun je met het adverteren op LinkedIn jouw ideale klant met de precisie van een scherpschutter bereiken. En is dit duur? Nee hoor. Om 1.000 personen uit jouw ideale doelgroep te bereiken ben je slechts €50,- kwijt. En in deze tijd van dalende advertentiebestedingen zal je het soms al met de helft hiervan kunnen bereiken.
- Weet wie je site bezoekt
In de categorie meten is weten is het van belang om te weten wie de bezoekers van je site zijn. Geheel AVG-proof kun je met tools als Leadinfo de bedrijven zien die je site bezoeken en wat ze lezen op je site. Met deze informatie kun je deze bedrijven benaderen voor een nadere kennismaking. Lees meer over een analyse van de bezoekers op jouw website.
- Schakel met specialisten
Zelf ben je een specialist en zo zijn er ook specialisten op het vlak van sales, marketing, SEO, tekstschrijven en wat nog meer. Zorg dat je de beste mensen om je heen verzamelt, zodat jij je kunt focussen op datgene waar jij goed in bent. En om in de lijn van ‘wij van WC Eend adviseren WC Eend’ te blijven. Blue River is zo’n specialist!
Succes met alle tips en als er vragen zijn kom ik graag een keer bij je langs om kennis te maken.
Misschien gaan we in 2021 dan samen aan de slag met jouw bedrijfsontwikkeling.
Groet,
Bart