Skip to main content

Doordeweeks, of juist in het weekend? ‘s Ochtends vroeg, rond lunchtijd, in de spits of later op de avond? Regelmatig krijgen we de vraag wat nu eigenlijk de beste tijd is om berichten te posten op social media . We zochten het voor je uit.

Onderzoeken naar social media gebruik

Als je als kantoor energie steekt in contentmarketing, wil je natuurlijk dat die content ook wordt gelezen, geliked en gedeeld. Want hoe meer interactie je bericht oplevert, hoe beter het is voor je vind- en zichtbaarheid! Nu is er de afgelopen jaren vrij veel onderzoek gedaan naar de beste tijden om content op social media te plaatsen. Hieronder hebben we ze voor de belangrijkste kanalen voor de advocatuur samengevat.

Let op: steeds als er nieuwe onderzoeken verschijnen updaten we deze pagina, zodat jij beschikt over de meest actuele informatie! Kom dus af en toe eens terug om te kijken of er iets is gewijzigd (laatste update: 14 februari 2024).

LinkedIn

Van alle social media platforms is LinkedIn het meest zakelijke platform. Het zal je dus niet verbazen dat je hier het beste resultaat haalt met een post op een werkdag, en dan ook nog tijdens kantooruren.

De beste dagen om op LinkedIn te posten zijn dinsdag, woensdag en donderdag. De meeste mensen bereik je met posts die je ‘s ochtends tussen 8 en 10 en ‘s middags rond 3 uur plaatst. Vrijdagochtend rond 10 uur willen posts het ook nog wel eens goed doen. In het weekend posten wordt afgeraden. In vakantietijd kan het wél goed zijn om af en toe een post in te plannen.

Lees ook: Zo nodig je volgers uit voor je LinkedIn bedrijfspagina

Facebook

Hoewel Facebook op zijn retour lijkt, is het ook in 2024 nog steeds een van de grootste social media kanalen. Bedient jouw kantoor voornamelijk particulieren, bijvoorbeeld omdat je bent gespecialiseerd in familierecht of letselschade? Dan is Facebook een goed platform om in te zetten.

Zakelijke posts op Facebook doen het goed als ze op maandagmiddag (na 2 uur) of op woensdag of donderdag rond het middaguur worden geplaatst. Wil je variëren? Kies dan voor werkdagen, en post ook eens aan het begin van de dag.

X (voorheen Twitter)

X is een snel social media kanaal, waar het laatste nieuws en trending topics worden besproken. Helaas is het er ook niet altijd even gezellig. Sinds Elon Musk het heeft overgenomen is er meer aandacht voor het platform gekomen, maar wij kennen weinig kantoren die X succesvol integreren in hun strategie. Wellicht omdat dit ook vraagt dat je er zelf veel tijd in steekt, bijvoorbeeld door de interactie op te zoeken.

Wil je dit platform toch gebruiken? Dan worden je berichten het beste gelezen als je ze plaatst tijdens het spitsuur (zowel ‘s ochtends als ‘s avonds) en tijdens de lunchpauze.

Instagram

Veel advocatenkantoren gebruiken Instagram tegenwoordig voor hun employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Logisch, want het bereik onder jongere juristen en advocaten is er veel groter.

Op Instagram worden je posts het beste bekeken als je ze doordeweeks tussen 8 en 9 uur post. Maandag, woensdag en vrijdag aan het begin van de middag kan ook. Zaterdag is een slechte dag, maar op zondagochtend heb je dan wel weer kans dat je post wordt opgepikt.

Wil je graag meer likes en interactie op je Instagram posts? Plaats ze dan op donderdagmiddag!

Lees ook: Zo kies je de social media kanalen die het beste bij jouw kantoor passen

Hét perfecte tijdstip bestaat niet

En dan nu de disclaimers: het succes van een post hangt van veel meer af dan alleen het tijdstip waarop je post. En hét perfecte tijdstip om op social media te posten bestaat niet. De onderzoeken die wij bekeken zijn gebaseerd op de resultaten van honderdduizenden posts. Toch spreken ze elkaar soms ook tegen. We adviseren je dan ook om bij het plannen van je content rekening te houden met bovengenoemde dagen en tijdstippen, maar vooral ook zelf te experimenteren en testen wat voor jouw kantoor het beste werkt.

Hoe je dat doet? Plaats verschillende soorten posts op verschillende dagen en tijdstippen. Je kunt ook dezelfde post meerdere keren plaatsen, op verschillende dagen en tijdstippen; hij verschijnt toch maar bij een klein deel van je volgers in de tijdlijn. Vervolgens evalueer je de statistieken. Als je daarvoor net zoals wij een contentmarketing tool gebruikt, kost dat helemaal niet zo veel tijd. Met de tool die wij gebruiken kan je een bericht op verschillende tijdstippen en op verschillende social media kanalen inplannen. De statistieken vertellen je vervolgens in één oogopslag wat het beste heeft gewerkt. Zo bleek uit onze statistieken bijvoorbeeld dat de posts die wij tijdens lunchtijd op LinkedIn plaatsen het vaakst geliked en gedeeld worden en dus ook meeste bereik hebben.

Nieuwsgierig naar deze tool? We vertellen je er graag meer over.

Vragen?

Dit was het voor nu. In mijn volgende blog vertel ik je hoe vaak je op de verschillende social media moet posten. Wil je altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Dat doe je hieronder! 👇🏼

Groet,

Alexandra

alexandra@bluerivermarketing.nl