Skip to main content

Als jouw kantoor blogt over juridische onderwerpen, dan weet je dat het regelmatig schrijven van een relevante en pakkende blog best een uitdaging kan zijn. Het vereist niet alleen creativiteit en inspiratie, maar ook tijd. Gelukkig is er technologie in opkomst die je kan helpen om het schrijfproces te versnellen. Welke technologie? AI!

Dit bovenstaande is min of meer wat er uit ChatGPT komt rollen als je vraagt ‘schrijf een inleiding van een blog over het gebruik van ChatGPT bij het schrijven van een blog’. Nou… niet helemaal natuurlijk. Ik heb de tekst een beetje aangepast, maar de inleiding was wel véél sneller geschreven dan normaal.

Wat kan AI voor je doen?

Eerder schreven we al een blog over de toepassingsmogelijkheden van ChatGPT in de advocatuur. Daarbij kwam ook de inzet van AI voor contentmarketing aan bod. In deze blog zoomen we daar verder op in en bespreken we hoe je AI (op dit moment) kunt inzetten bij het schrijven van juridische blogs. Een volledig blog door AI laten schrijven zouden we op dit moment nog niet adviseren. Daarvoor vinden wij de technologie nog niet goed genoeg. Maar AI kan je op onderdelen wél flink op weg helpen.

Aan de slag

Goed, aan de slag. Stel, je gaat een blog schrijven over algemene voorwaarden. Oké, niet het meest spannende/ingewikkelde onderwerp, maar het gaat even om het voorbeeld. Bovendien, de meeste ondernemers zijn op dagelijkse basis helemaal niet bezig met ingewikkelde of spannende juridische onderwerpen. Die willen in eerste instantie vaak hele basale dingen weten. Wat kan AI dan voor je doen?

1. Keuze van een onderwerp: waar ligt je doelgroep van wakker?

Als je benieuwd bent wat jouw doelgroep over dit onderwerp wil weten, kan je dat aan jouw AI-tool (in dit geval ChatGPT) vragen. Zo zorgt een simpele vraag al voor een aantal prima invalshoeken:

Hoe kan je AI gebruiken bij het schrijven van een blog?

Grote kans dat hier een of meer vragen bijzitten die jij in je blog zo kunt beantwoorden.

2. Schrijven

En als je ChatGPT daarbij als basis wilt gebruiken, stel dan gewoon een vervolgvraag:

AI en het schrijven van een blog

Nu klopt het misschien (juridisch) nog niet helemaal en/of zou je dit zelf anders weergeven. Maar (delen van) deze tekst kan je wellicht wel als basis gebruiken.

3. Herschrijven in duidelijke taal

Schrijf je je blog toch liever helemaal zelf? Maar betrap je jezelf erop dat je toch nog te juridisch schrijft? Hang je tekst dan in ChatGPT en vraag de tool om jouw tekst in duidelijke taal te herschrijven.

4. Schrijven van social media posts

Tot slot: publiceren jullie je blogs niet alleen op de website, maar ook op social media? Maar zit je wel eens om tekst verlegen? Dan kan je ChatGPT vragen om hier een (of meer) concept(en) voor te maken. Zo vroegen we ChatGPT om een LinkedIn post te maken voor ons vorige blog:

AI social media post

Op zich prima, met goede hashtags erbij. Maar wel iets te lang misschien, en een beetje saai? Geen probleem:

AI LinkedIn post

Conclusie

AI is volgens ons op dit moment nog niet bruikbaar voor het schrijven van volledige juridische blogs. De teksten zijn juridisch echt nog niet altijd juist. Bovendien staat de tone of voice ons nog niet altijd aan.

Wel kunnen AI-tools je al helpen om inspiratie op te doen en te achterhalen waar jouw doelgroep mee zit. Ook zijn tools als ChatGPT te gebruiken om een eerste aanzet of een structuur voor een tekst te maken, die je daarna uiteraard helemaal kunt finetunen en personaliseren.

We hopen dat we je met deze blog een aantal ideeën aan de hand hebben gedaan. Ga er gerust eens mee experimenteren om te kijken of het iets voor je is. Veel succes!

En heb je vragen? Dan mag je die uiteraard ook aan ons stellen.

groet,

Alexandra

alexandra@bluerivermarketing.nl