Skip to main content

Het wordt steeds lastiger om goede kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Hoe krijg je kandidaten die bij je passen en hierdoor ook voor lange tijd aan je kantoor verbonden blijven? Het antwoord is: door goede employer branding. Dat begint met een sterk employer brand (werkgeversmerk). In deze blog neem ik je mee in de 6 stappen die zorgen voor een goed werkgeversmerk.

Maar eerst: waarom employer branding?

Omdat er veel vacatures openstaan kunnen kandidaten kiezen uit verschillende kantoren. We zien dat kandidaten hun keuze om bij een kantoor op gesprek te gaan steeds vaker baseren op gevoel: waar voel ik mij thuis en welk kantoor geeft mij de meeste energie? Daarbij zijn arbeidsvoorwaarden niet langer doorslaggevend. Cultuur, authenticiteit en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling worden steeds belangrijker. Als je dus aan de arbeidsmarkt kunt laten zien wat jouw kantoor op die punten bijzonder maakt, maak je een grotere kans dat kandidaten bij je op gesprek willen komen. En dan – en dat is het belangrijkste – krijg je uiteindelijk collega’s die bij je passen.

Maar voordat je aan de arbeidsmarkt kunt laten zien wat je bijzonder maakt, is er eerst nog wat werk aan de winkel. Je moet namelijk een ‘employer brand’ (werkgeversmerk) ontwikkelen. Dat doe je in een aantal stappen.

Download hier het whitepaper: Employer branding voor de advocatuur

De zes stappen van employer branding

1.      Wat maakt ons kantoor uniek?

Je hebt ongetwijfeld een visie over hoe je werkt (of wil werken) en wat jouw kantoor (let op: als werkgever) uniek maakt. Maar wat is deze visie, wat is de werkelijke cultuur binnen kantoor en waar zit daar nog licht tussen? En heb je hier al eens over nagedacht: wat wil je uitstralen naar de arbeidsmarkt? Zonder antwoord op deze vragen blijf je een dwalende in de woestijn als het om employer branding gaat.

2.      Wat vinden je medewerkers?

Om jouw antwoorden op de vragen onder 1. te toetsen, kun je deze vragen ook eens aan je huidige collega’s stellen. Wat vinden zij goed aan kantoor (let op: als werkgever) en waar zou je nog aandacht aan kunnen besteden? Vraag ook eens aan je netwerk wat ze van de uitstraling en boodschap van jouw kantoor (let op: als werkgever) vinden.

3.      Wat is je werkgeversmerk?

Als je alle informatie uit stap 1 en 2 hebt verzameld, kan je die gaan verwerken in een ‘employer branding plan’. In dit plan beschrijf je ook welke personen er bij jouw organisatie passen en waar je deze (on- en offline) kunt vinden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze in te delen aan de hand van ervaringsjaren of specialisme.

Lees ook: Employer branding: de brug tussen marketing en recruitment

4.      Pas je communicatie aan

Zorg dat je website, vacatures en social media jouw employer brand gaan uitstralen. Laat met tekst en foto’s zien wie je bent. Foto’s zorgen er letterlijk voor dat een verhaal een gezicht krijgt en men emotie ervaart.

Geef daarnaast in je vacatures aan wat je te bieden hebt, wat jullie bijzonder maakt. De tijd van eisen stellen is voorbij. Hiermee bedoel ik niet dat je niet kritisch mag/moet zijn. Maar een kandidaat weet zelf echt wel of die voor een functie een master nodig heeft en wat andere minimale standaarden zijn waar hij/zij aan moet voldoen.

Plaats je vacatures vervolgens op plekken waar jouw doelgroepen te vinden zijn. Wij van WC-eend adviseren Nobi als de plek om jouw employer brand en vacatures te laten zien. Nobi is een employer branding platform speciaal voor de advocatuur.

5.      Activeer je medewerkers

Nu begint het echte werk. Je kunt je employer brand gaan uitdragen en je vacatures gaan delen. Maak hierbij ook je collega’s belangrijk. Creëer draagvlak en zorg dat ze op de hoogte zijn van de openstaande vacatures. Zorg ook dat ze jullie social media posts en vacatures actief gaan delen met hun netwerk. Want wie kan jou als werkgever nu beter verkopen dan de mensen die er al werken?!

6.      Stuur bij

Net als online marketing is ook employer branding een continu proces. Blijf dus in contact met je collega’s, vraag aan kandidaten wat ze aansprak aan het kantoor en wat er wellicht anders overkomt. Aan de hand van deze feedback kan je jouw verhaal optimaliseren.

Of je nu klein of groot, specialistisch of generalistisch bent: bij ieder kantoor past een kandidaat. Je moet ze alleen op de juiste manier weten te activeren.

Wil je nu zelf ook aan de slag met employer branding of heb je een ander marketingvraagstuk, neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Groet,

Bart Huijs

bart@bluerivermarketing.nl