Skip to main content

Arbeidsmarktcommunicatie is méér dan het plaatsen en verspreiden van je vacatures. Goede arbeidscommunicatie is het structureel uitdragen van wat jouw kantoor uniek maakt; zowel extern als intern. Met als doel het aantrekken van nieuwe medewerkers, het bouwen van een sterk werkgeversmerk (employer branding) én het behouden van je huidige medewerkers.

Wat jouw doelstelling ook is; eigenlijk moet je continu met arbeidsmarktcommunicatie bezig zijn. Ik hoor je denken ‘geen tijd, te duur!’. Maar wist je dat je ook zonder hele grote investeringen kunt uitdragen wat jouw kantoor uniek maakt en een goed verhaal kunt vertellen? Hoe? Met gerichte content. Als je dat goed doet, snijdt het mes aan twee kanten: de werving van nieuwe collega’s gaat makkelijker en je huidige medewerkers zullen langer bij je blijven werken. In dit blog geven we je 5 voordelen van goede arbeidsmarktcommunicatie.

#1. Makkelijker behoud

Het is eenvoudiger om je collega’s te behouden dan om nieuwe te werven. Zeker op dit moment. En zeker binnen de accountancy en advocatuur. Financieel is het ook verstandiger: je bespaart op wervingskosten, je hoeft minder te investeren in inwerktrajecten en je houdt kennis aan boord. Hoe beter je (interne) reputatie, hoe lager het verloop.

#2. Meer betrokkenheid

In het verlengde van #1: hoe meer je investeert in een positieve cultuur op kantoor, des te meer tevreden zijn je medewerkers. Arbeidsmarktcommunicatie en de manier waarop jij je verhaal vertelt zorgen voor trotse medewerkers. En iedereen wil graag trotse medewerkers. Want zij gaan hierdoor namelijk nog meer invulling aan jouw unieke cultuur geven. Bijkomend voordeel: het maakt mensen ook aantoonbaar productiever.

Download het whitepaper: Employer branding voor de advocatuur

#3. Continuïteit

Ik kan het mij bijna niet voorstellen, maar wellicht heb je nu even geen vacatures. Of een stuk minder dan normaal. Dan is het toch van belang om te blijven investeren in arbeidsmarktcommunicatie. Het opbouwen van een goede naam is namelijk een marathon,en geen sprint. Als je doorlopend jouw unieke en authentieke verhaal blijft vertellen zal je sneller geschikte kandidaten vinden op het moment dat er vacatures zijn. Misschien melden ze zich op een gegeven moment wel spontaan!

#4. Betere ambassadeurs

Een positief werkgeversmerk zorgt ervoor dat medewerkers eerder over jou als werkgever zullen praten. Zelfs als ze kantoor verlaten en dit door de voordeur gebeurt, zullen ze nog positief zijn over het kantoor. Dit zorgt voor een grotere aantrekkingskracht voor andere werkzoekenden. Zorg er wel voor dat je (ex-)medewerkers ook de tools hebben om jouw content eenvoudig met hun netwerk te delen. Bijvoorbeeld via onze contentmarketing tool, die er met één druk op de knop voor zorgt dat jouw boodschap 500% verder reikt.

Lees ook: Goede arbeidscommunicatie maakt het verschil

#5. Positieve merkbeleving

Als je wilt dat de markt je ziet als een toffe werkgever heb je niet alleen genoeg aan een positief verhaal. Het verhaal moet ook uitgedragen worden en het meest eenvoudige is als je medewerkers hiervoor zorgen. Als zij zich goed voelen bij de cultuur en de waarden van jouw kantoor, dan straalt dit ook af op hoe de buitenwereld jouw kantoor ervaart.

Kortom, je ontkomt niet aan goede arbeidsmarktcommunicatie. Wil je eens weten wat wij voor je kunnen doen? En hoe je al snel het verschil kunt maken? We komen graag eens bij je langs.

groet,

Bart

bart@bluerivermarketing.nl