Skip to main content

Sinds wij onze contentmarketing tool hebben geïntroduceerd zijn veel aangesloten kantoren een stuk actiever op social media. Twitter (X)- en Facebookprofielen zijn afgestoft en ook LinkedIn wordt weer vaker gebruikt. Maar we krijgen ook nog regelmatig de vraag op welke social media kanalen kantoren nu eigenlijk aanwezig moeten zijn. In dit blog geven we het antwoord op die vraag.

Welke social media kanalen zijn er eigenlijk?

Het social media landschap is tegenwoordig flink gefragmenteerd. Er zijn veel verschillende social media kanalen, die niet alleen van elkaar verschillen qua functionaliteit, maar ook qua tone-of-voice en doelgroep. Uiteraard hoef je als kantoor niet op ieder platform aanwezig te zijn. Liever niet zelfs. Kanalen als Snapchat, TikTok, YouTube, Reddit en Pinterest kan je (meestal) gerust links laten liggen. Natuurlijk, er zijn advocaten die leuke dingen doen op TikTok en daar likes mee scoren, maar daarmee is dit platform nog niet geschikt voor ieder kantoor. Welke kanalen hebben zich binnen de advocatuur al wel bewezen?

LinkedIn

Bijna 20 jaar geleden gestart als online vacaturebank, is LinkedIn tegenwoordig een krachtig zakelijk social media platform met veel meer dan vacatures alleen. Met ruim 8,5 miljoen leden heeft maar liefst 90% van de Nederlandse beroepsbevolking een LinkedIn account. Ruim 5 miljoen leden zijn dagelijks actief. Op dit kanaal mag je als kantoor dan ook niet ontbreken.

In tegenstelling tot andere kanalen wordt LinkedIn vooral gebruikt voor zakelijke boodschappen. Het platform is dan ook bij uitstek geschikt om je expertise te tonen en zichtbaar te worden bij potentiële klanten, doorverwijzers of samenwerkingspartners. Ook kan je het heel goed gebruiken om de juiste kandidaten voor je vacatures te vinden.

Een belangrijk voordeel van LinkedIn is dat je er heel gericht kunt adverteren. Zo is het goed mogelijk om bepaalde zakelijke doelgroepen te bereiken, omdat je kunt targeten op branche, bedrijfsgrootte en functie. Adverteren op LinkedIn is wel kostbaarder dan op Facebook of Instagram, maar vaak ook effectiever.

Lees ook: Zo nodig je volgers uit voor je LinkedIn bedrijfspagina

Facebook

Hoewel Facebook al een tijdje op zijn retour is, is het nog steeds het grootste social media platform ter wereld, met ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland. Jongeren zijn er niet veel meer te vinden, maar veel volwassenen hebben er een groot netwerk. Het is een laagdrempelig kanaal, waarop je gemakkelijk contacten onderhoudt. Je boodschap op Facebook mag dan ook iets persoonlijker en luchtiger zijn dan op LinkedIn.

Als je doelgroep er aanwezig is, kan je Facebook ook erg goed inzetten als advertentieplatform. Omdat Facebook zo veel van haar gebruikers weet is het goed mogelijk om heel gericht te targeten.

X (voorheen Twitter)

X is een snel en actueel social media kanaal, waar je goed kunt inspelen op het laatste nieuws en trending topics. Het is minder zakelijk dan bijvoorbeeld LinkedIn, maar je kunt er wel veel sneller scoren. Daarmee is het ook vluchtiger.

Instagram

Instagram is de laatste jaren enorm gegroeid. In eerste instantie werd het vooral door jongeren gebruikt, maar tegenwoordig maken steeds meer mensen én bedrijven er gebruik van. In Nederland zijn er 5,9 miljoen gebruikers, waarvan 3,7 miljoen dagelijkse gebruikers. Meer dan de helft (60%) van deze gebruikers is tussen de 18 en 34 jaar. Vandaar dat steeds meer kantoren Instagram inzetten voor hun employer branding.

Instagram kent een aantal verschillende contentvormen. Voor kantoren is het belangrijk om in ieder geval de profielpagina goed ingericht te hebben én regelmatig berichten te plaatsen in de berichtenfeed. En let op: Instagram is een visueel platform; het is dus belangrijk om aantrekkelijke foto’s te gebruiken.

Kanalen kiezen

Leuk, al die info, maar hoe weet je nu welk kanaal geschikt is voor jouw kantoor? Dat hangt van een aantal factoren af. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk te weten wat je doel is. Wil je snel meer naamsbekendheid? Wil je social media inzetten om meer of andere klanten te werven? Of juist om nieuwe medewerkers aan te trekken? Het antwoord op deze vragen bepaalt de keuze voor het kanaal én je boodschap. Daarbij is het uiteraard ook van belang dat je weet wie je doelgroep is en waar die doelgroep aanwezig is. Bart en ik denken hier graag over mee.

Maar uiteindelijk is het ook een kwestie van experimenteren en testen. Wat voor het ene kantoor werkt, hoeft dat niet voor het andere kantoor te doen. Probeer de verschillende kanalen dus eens uit met verschillende soorten posts. Evalueer de statistieken zorgvuldig en maak dan een keuze. Met onze contentmarketing tool gaat dat trouwens heel efficiënt en eenvoudig.

Dit was het voor nu. In mijn volgende blog vertel ik je wat de beste tijden zijn om te posten op social media. Ben je daar nu al benieuwd naar? Dan mag je altijd contact met Bart of mij opnemen.

Groet,

Alexandra

alexandra@bluerivermarketing.nl