// Disable auto-update emails for WordPress themes and plugins. add_filter( 'auto_theme_update_send_email', '__return_false' ); add_filter( 'auto_plugin_update_send_email', '__return_false' ); 3 tips voor arbeidsrechtsecties: Ga snel aan de slag voor het te laat is - Blue River Marketing Skip to main content

Veel accountantskantoren lopen op dit moment over van het werk. Niet alleen met het geven van financieel advies maar vooral ook het bijstaan van ondernemers op het vlak van HR. Deze dienstverlening is de laatste jaren sterk in opkomst gekomen en was ook een logische stap voor accountants die toch al aan de keukentafel zaten. Maar wat betekent dit voor de advocatuur en dan voor het arbeidsrecht in het bijzonder?

Van nature zie ik dat veel advocatenkantoren een afwachtende houding hebben als het op nieuwe opdrachten aankomst. Een veel gehoorde kreet op dit moment, tijdens de corona crisis, is: Het is nu nog even rustig, maar als straks de reorganisaties er aan komen zal het wel druk worden. Persoonlijk denk ik dat veel kantoren dan al de boot gemist hebben. Dat veel accountantskantoren dan ook reorganisaties en andere personele kwesties al voor hun neus hebben weggekaapt. En dan kun je roepen die expertise hebben ze toch niet? De praktijk is dat ze vaak prima specialisten aan boord hebben die dit werk dagelijks uitvoeren. Wat kun je zelf doen om meer in de lead te komen?

3 tips:

  1. Neem regelmatig contact op met je klant

Zorg dat je weet waar je relatie op dit moment van wakker ligt. Zorg dat het een gedeelde pijn is en dat hij bij je terecht kan met al zijn vragen. Bel eens op om bij te praten, zonder dat er direct een reden is. Je zult verbaasd zijn hoe vaak tijdens dit soort gesprekken er (kleine) inhoudelijke vragen je kant op komen.

  1. Maak je dienstverlening laagdrempelig

Veel ondernemers schakelen eerder met hun accountant dan met hun advocaat. Vaak is dit gedreven door de angst dat ieder advies geld kost. Dus probeer ze in deze tijd ook bij te staan zonder dat de teller loopt. Dit kan met modellen, af en toe meekijken met stukken en voorzien van informatie (gevraagd of ongevraagd). De uren komen dan vanzelf wel.

  1. Kijk over de crisis heen

Waar de ondernemer op dit moment het meeste aan heeft en waar hij of zij energie van krijgt is het over de crisis heen kijken. Ja klopt: dat is niet eenvoudig, want niemand weet hoe de wereld er over twee maanden uit zal zien. Wel weet je dat er zaken moeten veranderen. Dat organisaties anders ingericht moeten worden om flexibel te zijn en blijven, dat contracten en handboeken uitgebreid of aangepast moeten worden met nieuwe artikelen, enz. Ga hier in meedenken met je klant. Focus niet op negativiteit, maar op toekomst en lange termijn plannen.

Nu zullen veel arbeidsrecht advocaten zeggen maar dit doe ik al lang! Dan moet je jezelf de vraag stellen: Hoeveel klanten heb ik vandaag gebeld om bij te praten? En wat is mijn visie en bijbehorende dienstverlening voor HR voor na de crisis? Reserveer iedere dag een half uur om in contact met je klant te staan en je zult verbaasd zijn over het verschil.

Succes de komende tijd en als je graag eens wilt praten over arbeidsrecht en de toekomst hiervan. Dan maak ik hier graag tijd voor vrij.

Blijf gezond allemaal!

Groet, Bart