Skip to main content

De arbeidsmarkt is overspannen en de roep om nieuwe collega’s is daarmee luider dan ooit. Wij horen vaak van kantoren dat daar nog bijkomt dat het lijkt of de nieuwe generatie werkenden niet echt wil werken. Maar zitten zij niet gewoon anders in de wedstrijd dan eerdere generaties? Hebben ze andere behoeften? En vinden ze andere zaken belangrijker? In deze blog beschrijven we de wensen van de moderne jurist. Ook lees je wat je in jouw werkgeversverhaal moet vertellen om ze te bereiken.

De moderne jurist

De jongste generatie juristen denkt niet alleen aan carrière maken en is niet op zoek naar de snelste weg naar het partnerschap. De jongste generatie juristen is vooral op zoek naar een baan die nu bij ze past. Status en financiën zijn hierbij veel minder van belang. Het draait deze juristen juist om impact maken en werk doen waar ze gelukkig van worden. Het verschil tussen deze en eerdere generaties lijkt dus wel groter dan ooit. Veel kantoren zijn dan ook op zoek naar wat zij deze nieuwe groep werkenden moeten bieden. Wat vinden zij nu echt van belang?

1. Een inspirerende werkomgeving

Zorg ervoor dat je werkplek voldoet aan moderne standaarden en uitgerust is met de nieuwste technologieën en tools die het werk van juristen ondersteunen. Creëer daarnaast een open en inclusieve werkomgeving, waarin samenwerking met collega's van diverse achtergronden en expertisegebieden wordt gestimuleerd.

Download het whitepaper: Employer branding voor de advocatuur

2. Carrièremogelijkheden en groei

Geef moderne juristen goede perspectieven op carrièregroei. Daarbij gaat het niet alleen om hogere functies of het partnerschap, maar ook om mogelijkheden om hun kennis en vaardigheden uit te breiden. Investeer in hun professionele ontwikkeling door middel van trainingen, cursussen en mentorprogramma's.

3. Flexibiliteit en work-life balance

Moderne juristen hechten veel waarde aan flexibiliteit en een goede balans tussen werk en privéleven. Bied flexibele werktijden, thuiswerkmogelijkheden en andere vormen van flexibiliteit die moderne juristen in staat stellen om hun eigen tijd in te delen. Dit draagt bij aan hun tevredenheid en productiviteit.

4. Goede arbeidsvoorwaarden en beloning

Naast een competitief salaris zijn ook goede secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk voor moderne juristen. Denk aan voldoende vakantiedagen (ze houden van reizen en ruimte om hun werk heen), mogelijkheden tot trainingen op maat, abonnementen op fitness of andere sporten, ontspanningsmogelijkheden op kantoor, activiteiten op kantoor en bijvoorbeeld workation mogelijkheden.

Workation | werken in het buitenland

5. Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Moderne juristen hebben vaak de intrinsieke motivatie om bij te dragen aan een rechtvaardige samenleving. Laat zien dat je als werkgever maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt en proactief bijdraagt aan maatschappelijke vraagstukken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van pro bono-werk, donaties aan goede doelen of duurzaamheidsinitiatieven.

De impact op jouw werkgeversverhaal

Als we goed kijken naar deze wensen, dan zal je ook de vertaling hiervan moeten maken in je werkgeversverhaal. Waar je vroeger nog wegkwam met vertellen hoe goed je kantoor was en wat je verwachtte van potentiële nieuwe collega’s, gaat dit nu niet meer werken.

Jouw werkgeversverhaal moet meer gericht zijn op de vragen die er spelen bij jouw toekomstige collega’s. Je zult dus invulling moeten geven aan bovenstaande wensen en goed nadenken wat je te bieden hebt. Als je deze stap niet maakt zal het steeds moelijker worden om de moderne jurist te verleiden.

Wat moet je benoemen in jouw werkgeversverhaal

1. Organisatiecultuur: jullie werkgeversverhaal moet de organisatiecultuur weerspiegelen. Het moet laten zien wat de kernwaarden en normen van kantoor zijn en een beeld geven van de sfeer en werkomgeving. Het moet toekomstige collega’s een idee geven van de bedrijfscultuur en of ze zich daarin kunnen vinden.

2. Missie en doelen: wat zijn de missie, doelen en visie van jullie kantoor? Het moet laten zien waar jullie kantoor naar streeft en welke impact je wil maken in de wereld. Dit moet potentiële werknemers aanspreken die zich verbonden voelen met deze doelen en gemotiveerd zijn om eraan bij te dragen.

3. Carrièremogelijkheden en groei: je zult moeten vertellen welke carrièremogelijkheden en groeiperspectieven er zijn. Het moet aantonen dat jullie organisatie investeert in de professionele ontwikkeling van haar werknemers en kansen biedt om hun vaardigheden en expertise uit te breiden.

4. Werk-privébalans en welzijn: Het werkgeversverhaal moet aandacht besteden aan de werk-privébalans en het beleid van kantoor. Het moet laten zien dat je waarde hecht aan het welzijn en de gezondheid van haar werknemers, en dat er ruimte is voor flexibiliteit en een gezonde balans tussen werk en privéleven. Hier komt ook vaak de discussie van de urennorm om de hoek. Is er een haalbare urennorm als dit ook nog gecombineerd moet worden met acquireren, bloggen, inhoudelijk up-to-date blijven, enz, enz? Of geloof je juist niet in een urennorm? Draag dit uit.

5. Diversiteit en inclusie: Wat is jullie beleid op het gebied diversiteit en inclusie en wat kun je hierover vertellen? Je moet laten zien dat de organisatie een inclusieve werkomgeving creëert waarin iedereen gelijke kansen en waardering krijgt, ongeacht hun achtergrond of identiteit.

6. Werkplezier en teamdynamiek: Het werkgeversverhaal moet benadrukken dat werken bij jullie kantoor plezierig is en dat er een positieve teamdynamiek heerst. Het moet potentiële werknemers aantrekken die op zoek zijn naar een ondersteunende en inspirerende omgeving waarin wordt samengewerkt.

7. Arbeidsvoorwaarden: Als laatste maar zeker niet onbelangrijk je moet ook de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en beloningen van de organisatie benadrukken. Het moet laten zien dat de organisatie een eerlijke en competitieve beloning biedt, evenals secundaire arbeidsvoorwaarden en voordelen die het welzijn en de tevredenheid van werknemers bevorderen.

Lees ook: De ‘werken bij’ website als onderdeel van goede arbeidsmarktcommunicatie

Samenvattend

Een goed werkgeversverhaal is authentiek, eerlijk en transparant. Het moet jullie kantoor onderscheiden van andere werkgevers en potentiële werknemers overtuigen dat dit de juiste plek is om te werken. Daarnaast is het belangrijk dat je dit werkgeversverhaal consistent communiceert via verschillende kanalen, zoals de bedrijfswebsite, sociale media en bijvoorbeeld advertenties.

Door deze aspecten te benadrukken in je communicatie met moderne juristen en aan te tonen dat jouw organisatie voldoet aan hun wensen, kun je hen verleiden om voor jou te komen werken.

Wil je meer weten over het creëren van een goed werkgeversverhaal? Dan komen we graag een keer bij je langs. Kijk ook eens naar onze klantcases voor Dirkzwager, waar we het verhaal voor de ‘werken bij’ website hebben mogen schrijven.

Groet,

Bart

bart@bluerivermarketing.nl