Je hebt een blog geschreven. Een steengoed blog, al zeg je het zelf. Een blog waarin je kennis deelt met de lezer en hem helpt zijn probleem op te lossen. Helder en toegankelijk geschreven. Een blog waarvan de lezer na afloopt denkt ‘Wie heeft dit geschreven? Bij dit kantoor moet ik zijn!’.
Mooi! En nu? Nu wordt het tijd dat mensen het ook daadwerkelijk gaan lezen. Maar hoe zorg je daarvoor? In dit artikel geven wij je 6 tips om jouw blog blijvend onder de aandacht te brengen van je doelgroep.
#1 Besteed genoeg aandacht aan de distributie van je blogs
Advocatenkantoren publiceren ontzettend veel content. Goede, relevante content, en – eerlijk is eerlijk – ook heel veel middelmatige content. Ook de distributie en promotie van die content is vaak maar middelmatig. Waarom? Omdat kantoren veel te weinig aandacht aan de distributie en promotie van hun blogs besteden. En dat is zonde, want daardoor worden die blogs veel te weinig gelezen. Digitale contentstrategen van grote bureaus geven aan dat in de ideale situatie 50% van je inspanningen aan de creatie van je blog is gewijd. De andere helft van je tijd (en geld) moet je investeren in het distribueren en promoten van je blog. Alleen dan zal je ook daadwerkelijk resultaat zien.
Lees ook: Wanneer gaan je blogs omzet opleveren?
#2 Optimaliseer je blogs voor Google
Een andere belangrijke stap die maakt dat je blog vaker gelezen wordt, is ervoor te zorgen dat hij ook gevonden wordt. En de eerste die jouw blog vindt is een zoekmachine. Zorg dus dat je blog is geoptimaliseerd voor Google. Dat doe je door de juiste zoekwoorden te verwerken in titel, tussenkoppen en tekst.
#3 Delen is het nieuwe vermenigvuldigen
Maar alleen een goed geoptimaliseerde blog is niet voldoende. Je moet het blog ook meer dan eens onder de aandacht van je doelgroep brengen. Dat kan via de nieuwsbrief en via social media (LinkedIn, maar eventueel ook Twitter, Facebook en Instagram). En dan niet alleen via het kantooraccount, maar ook via de privé-accounts van je medewerkers. Het voordeel hiervan is niet alleen dat je weer even on top of mind bent bij volgers en potentiële klanten (denk aan de juiste hashtags!), maar dat clicks en likes er óók voor zorgen dat je nog hoger eindigt in Google. Op die manier wordt delen vermenigvuldigen!
#4 Gebruik pakkende titels
Tip 2 en 3 zorgen er onder meer voor dat je hoog in de zoekresultaten terechtkomt. Dat is mooi. Maar in die zoekresultaten staan ook blogs van je concurrenten, die misschien ook wel antwoord geven op de vraag van de lezer. Hoe zorg je dan dat jouw blog eruit springt? Met een pakkende titel.
Wij zien in de praktijk dat nog te veel titels zijn geformuleerd vanuit de inhoud. Over het algemeen zijn dat geen titels waar een lezer graag op klikt, als hij al begrijpt wat er staat. Als jij dus zorgt voor een pakkende of prikkelende titel is de kans veel groter dat mensen wel op jouw blog klikken. Uit onderzoek blijkt dat titels met getallen erin (zoals de titel van dit artikel) en titels die beginnen met ‘Zo voorkom je…’, ‘Het geheim van…’ of ’Hoe…’ het beste werken. Eigenlijk moet de titel de lezer een belofte doen, die jij dan vervolgens inlost door de inhoud van het blog.
#5 Meten is weten
Veel kantoren willen graag boter bij de vis. Blog geschreven, blog gelezen, nieuwe klant binnengehaald. Maar zo werkt het niet, helaas. Was het maar zo makkelijk. Contentmarketing is óók een zaak van lange adem en een beetje experimenteren. Je denkt te weten waar jouw (potentiële) klanten mee zitten en denkt relevante blogs te hebben geschreven, maar je weet het niet zeker. Daarom is het belangrijk om te meten wat het resultaat is van je inspanningen.
Zorg er dus op zijn minst voor dat Google Analytics op de website wordt geïnstalleerd. Dan kan je zien hoeveel bezoekers elke blog krijgt, hoe die bezoekers op de website terechtkomen (rechtstreeks, via zoekmachines of via social media), wanneer ze de site hebben bezocht en welke pagina’s ze nog meer hebben aangeklikt. Zo kan je meten of jullie inspanningen zin hebben.
Maar je kunt natuurlijk ook gebruik maken van onze contentmarketingtool.
De data uit je nieuwsbrief en social media kunnen je ook veel informatie geven over welke onderwerpen bij je doelgroep leven. Bovendien kunnen die data je vertellen welke dagen en tijdstippen het best zijn om de nieuwsbrief te verzenden of een bericht te posten.
#6 Google Adwords & social media advertising
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op de onderwerpen waar je over schrijft advertentieruimte in te kopen in Google Adwords of heel gericht te adverteren via social media. Ook hier is het belangrijk dat je goed bijhoudt waar je mee scoort en wat het je oplevert.
Dat waren onze tips. Hopelijk hebben we je weer een stukje verder geholpen. We kunnen ons ook voorstellen dat je het wel wat veel werk vindt, en je was al zo druk. Neem dan gerust eens contact met ons op. We vertellen we je graag meer over hoe wij je werk uit handen kunnen nemen.
Groet,
Alexandra Vuijk