Skip to main content

Zowel binnen de advocatuur als de accountancy zijn er meer vacatures dan kandidaten. Een situatie die op korte termijn niet zal veranderen. Hoe ga je om met een markt die volledig op zijn kop staat? En waar jouw toekomstige collega's bij de concurrent werken? Ons antwoord: goede arbeidsmarktcommunicatie maakt het verschil. Vertel jouw unieke verhaal!

Krapte op de arbeidsmarkt: oorzaken & gevolg

De huidige krapte op de arbeidsmarkt kent verschillende oorzaken. De eerste is de instroom vanuit de opleidingen. Er studeren simpelweg steeds minder mensen af. Een tweede oorzaak is de hoge werkdruk, die ervoor zorgt dat meer mensen kiezen voor een baan buiten de advocatuur of accountancy.

Het gevolg van de achterblijvende instroom en hoge werkdruk is dat er steeds meer druk op het kantoor komt te staan. De kans is groot dat medewerkers hun werkgeluk verliezen, wat weer zijn weerslag op de cultuur zal hebben. Het vinden van nieuwe collega’s is dus cruciaal voor de continuïteit van kantoor. Die zoektocht begint met goede arbeidsmarktcommunicatie.

Win the war on talent

In een markt waar er meer vraag is dan aanbod spreken we van schaarste. En in de huidige schaarse markt is er geen quick win op het gebied van werving. Wil je ‘the war on talent’ winnen, dan moet je voor duurzaam beleid gaan en over een lange adem beschikken. Want waar je voorheen de communicatie van kantoor inzette voor het vinden van nieuwe klanten, moet je nu arbeidsmarktcommunicatie gaan inzetten voor het vinden van nieuwe medewerkers. En daarvoor moet je eerst een aantal zaken helder hebben: waar ligt de behoefte van nieuwe medewerkers, wat maakt ons uniek en onderscheidend en waarom zouden kandidaten kiezen voor ons kantoor? Vervolgens ga je een employer brand bouwen.

Download het whitepaper: Employer branding voor de advocatuur

Employer branding

Om de juiste mensen te werven en te binden moet je helder hebben waar je voor staat als werkgever. Kandidaten kijken steeds kritischer naar kantoren omdat ze meer willen dan alleen een goed arbeidsvoorwaardenpakket. Het gaat ze ook om de cultuur, authenticiteit en de ruimte die ze krijgen om zich te ontwikkelen. Bij het bouwen van jouw employer brand moet je dus aan kunnen geven wat jij hierin te bieden hebt en dit uitdragen met goede arbeidsmarktcommunicatie. Alleen op deze manier vind je de mensen die bij je passen en die lang aan kantoor verbonden blijven.

Lees ook onze blog: De zes stappen van employer branding

Eerst je verhaal vertellen en dan pas resultaat

Om in beeld te komen bij de juiste doelgroep zal je dus jouw unieke verhaal moeten gaan vertellen. Het kost veel tijd en veel contactmomenten om een boodschap in het hoofd van de ontvanger te planten, dus neem hier ook de tijd voor. De basis van succesvol werven (maar ook zeker van het behouden van collega’s) ligt in het creëren van bewustwording bij jouw kantoor.

Samenvattend

Niemand gaat je vertellen dat het vinden van nieuwe collega’s eenvoudig is. Je hebt een lange adem nodig en consistente arbeidsmarktcommunicatie. Oók als je een recruiter inhuurt. Denk er dus eens over na wat jouw kantoor bijzonder maakt. Zet dit op papier en begin het als boodschap de wereld in te sturen. Als je deze boodschap via de juiste kanalen verstuurt en op de juiste doelgroep richt, dan is de kans op succes het hoogst.

En als je nu denkt, ‘hier heb ik allemaal geen tijd voor’, besteed het dan uit. Of leg je erbij neer dat je de slag uiteindelijk gaat verliezen met alle consequenties van dien. Wanneer spreken we af om aan de slag te gaan? Morgen?

Bart Huijs

bart@bluerivermarketing.nl