De start van nieuwe dienstverlening: strategisch of operationeel advies?De start van nieuwe dienstverlening: strategisch of operationeel advies?De start van nieuwe dienstverlening: strategisch of operationeel advies?De start van nieuwe dienstverlening: strategisch of operationeel advies?
  • Diensten
    • Kantoorstrategie
    • Online marketing
    • Employer branding & arbeidsmarktcommunicatie
    • Contentmarketing tool
    • Extra services
  • Branches
    • Advocatuur
    • Accountancy
  • Onze groeiprogramma’s
  • Referenties
  • Over ons
  • Blogs
  • Contact
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
✕
online zichtbaarheid social media
Online zichtbaarheid: meer dan bloggen
14 oktober 2021
Gratis contracten Blue River
Waarom laten betalen voor contracten als je ze ook gratis weg kunt geven?
22 oktober 2021

De start van nieuwe dienstverlening: strategisch of operationeel advies?

19 oktober 2021
Blue River strategisch operationeel

Als je begint met het uitrollen van een nieuwe dienstverlening is dit vaak vanuit de wens om klanten breder te bedienen of om de omzet te verhogen. Je dagdroomt van grote adviesopdrachten en wil de dienstverlening dus hoog positioneren. Maar is dit wel verstandig? Is het niet beter om met operationele opdrachten te beginnen?

 

Je doelgroep

Om te bepalen welke opdrachten je binnen wilt halen is het van belang om je ideale klant te kennen. Is de focus gericht op corporates, MKB+ of juist het MKB? En is er een HR of juridische afdeling aanwezig binnen je doelgroep of niet? Door op deze twee vragen antwoord te geven kun je ook bepalen wat voor type opdrachten je kunt verwachten. Strategische opdrachten vind je vaak bij de corporates en MKB+ en operationele opdrachten bij het MKB. En natuurlijk, dat gave strategische verandertraject vind je ook wel eens bij het MKB, maar dat is vaker een uitzondering dan de regel. Zij zijn vaak meer geholpen met een goed lopende operatie.

 

Snelle opstart

Wil je een vliegende start maken? Dan is de keuze om te starten met operationeel advies meestal de enige juiste. Het zal je niet verbazen dat een advies over een VSO, personeelshandboek of verzuimdossier vaker voor het oprapen ligt dan het implementeren van een nieuw beoordelingssysteem of functieloongebouw. Vaak kun je aan de hand van een aantal indicatoren uit bijvoorbeeld het boekhoudsysteem of de salarisadministratie al veel werk vinden. Denk hierbij aan ziekteverzuimcijfers, nieuwe medewerkers, vertrekkende medewerkers, enz. Al deze indicatoren zijn een aanleiding om als jurist of HR-professional eens contact met het bedrijf op te nemen.

 

Alles op groen en toch gaat het mis

Maar ook als de focus ligt op operationeel advies, zien we het in de praktijk toch nog vaak misgaan. Ook als alles goed is ingericht. Dan is de pitch er, zijn de indicatoren zijn ingericht, zien de site en het promomateriaal er goed uit en is er zelfs een contentplanning voor het eerste jaar. Waar gaat het dan mis? Bij de uitvoering. Een jurist of HR-professional is niet altijd bij uitstek een relatiebeheerder die door het stellen van de juiste vragen en een open blik alle informatie op tafel krijgt. En een inhoudelijke collega is niet altijd de persoon die ook de klanten moet bezoeken. Het is goed om hier intern op te kunnen schakelen en/of genoeg tijd en begeleiding te steken in het trainen van je medewerkers. Investeer hier dus in!

 

Conclusie

De praktijk leert dat voor een snelle opstart het zoeken van operationeel HR of juridisch werk, mits goed uitgevoerd succes oplevert. Uiteindelijk komen de strategische trajecten dan vanzelf wel. Of niet en dat is ook niet erg!

 

Heb je vragen over het positioneren van een nieuwe dienstverlening? Hulp nodig bij het bepalen van je ideale klant? Handjes nodig bij de uitvoering? Laat het ons dan weten. We denken graag mee op strategisch of operationeel vlak 😉!

 

Groet,

 

Bart

bart@bluerivermarketing.nl

Ik wil graag meer horen
Bart Huijs
Bart Huijs
LinkedIn

Related posts

online zichtbaarheid social media
14 oktober 2021

Online zichtbaarheid: meer dan bloggen


Lees meer
draagvlak blue river HR
28 september 2021

Opzetten of uitbouwen nieuwe dienstverlening: Creëer draagvlak


Lees meer
Google en contentstrategie
23 september 2021

3 redenen waarom je je niet blind moet staren op de nummer 1 positie in Google


Lees meer
© 2020 Blue River. Privacybeleid. Ontwerp Digital Analog