De grote kantoren binnen de accountancy beseffen het al jaren. Het opzetten van een HR- en/of juridische dienstverlening is cruciaal om je klant in de hele breedte te bedienen en te binden. Ook zie je inmiddels steeds meer kleinere kantoren die ook deze stap zetten of hierover nadenken. Maar wat zijn nu de succesfactoren voor het opbouwen van een HR-dienstverlening? In deze blog benoemen we er een aantal.
Creëer breed draagvlak
Het creëren van breed draagvlak binnen de organisatie lijkt een inkopper, maar het gebrek hieraan zorgt het vaakst voor het uitblijven van succes. Het gebrek eraan zorgt ervoor dat de energie vooral intern wegloopt en dat de dienstverlening niet echt van de grond komt. Kortom: haak iedereen aan, van partner tot aan juristen en van marketing tot aan secretariaat. Maak een businesscase voor de verschillende stakeholders, ‘what’s in it for them’. En vraag om een actieve bijdrage in tijd of contacten.
Begin klein
Leuk al die grote adviesopdrachten maar begin eens met de kleine vragen die er spelen. Of met een simpele VSO. Vaak horen we dat men graag strategisch gaat adviseren bij klanten. Maar de praktijk leert dat klanten ook moeten wennen aan de nieuwe dienstverlening. Zorg dat je een keer met ze meekijkt bij een dossier van een zieke medewerker of bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst. Vanuit kleine vragen ontstaan grotere vragen.
Beschikbaar stellen modellen
Dit is het punt waar de meeste weerstand tegen is. Vooral bij de partners van kantoren. We horen vaak: ‘We gaan toch niet gratis modellen beschikbaar stellen. Hier verdienen we nu juist geld mee’. Het tegendeel is waar. Je verdient geen geld met de modellen, maar met het maatwerk. En je hebt liever dat ze modellen bij jouw kantoor opvragen, dan dat men gaat Googlen. Op deze manier weet je altijd wat er speelt en factureer je op het maatwerk. Het product van XpertHR is hiervoor zeer geschikt. Je hebt altijd de beschikking over up-to-date modellen die gecheckt zijn door experts. Jij kunt je dus focussen op je klant.
Deel kennis met een doel
Voordat je begint is het verstandig om zeker voor het eerste jaar een focus te hebben. Hoe wil je dat de markt en de klanten jou zien? Wat is de boodschap die je wilt vertellen? Als dit helder is kun je ook eenvoudig content creëren en delen zodat je zichtbaar bent bij je doelgroep. Het delen van content kan via social media, website, nieuwsbrieven en zelfs met een persoonlijke whatsapp aan een klant als dat voor jou werkt. Online marketing gaat je helpen bij de groei.
Lees ook: Content marketing: 6 tips om succesvol te zijn
Hebben we nu met de bovenstaande 4 succesfactoren alles getackeld? Nee! Maar onze ervaring is dat als je aan deze punten aandacht besteedt het succes er voor 80% is. Succes met de uitrol en vergeet niet, doe het SAMEN.
Mocht je vragen hebben Blue River heeft al veel kantoren begeleid bij het succesvol uitrollen van een HR-dienstverlening. Let’s meet!
Groet,
Bart Huijs
bart@bluerivermarketing.nl